چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟ Bounce Rate چیست؟

چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟ Bounce Rate چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟ Bounce Rate چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

نرخ پرش سایت یا Bounce Rate درصد کاربرانی که بدون مشاهده صفحه دیگری از سایت شما خارج می شوند را می گویند.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/07/30
3,466 بازدید

نرخ پرش سایت یا Bounce Rate به یک کابوس برای اکثر صاحبان وب سایت های بزرگ و فروشگاه های اینترنتی تبدیل شده است. امروز می خوام راجع به کنترل و کاهش Bounce Rate سایت با شما دوستان عزیزم صحبت کنم که یکی از علل اصلی موفقیت و یا عدم موفقیت یک وب سایت در هر سطحی میتونه باشه. تو این مقاله قصد داریم که به این سوال پاسخ دهیم: " چگونه نرخ پرش سایت یا Bounce Rate را کاهش دهیم؟" نرخ پرش یا Bounce Rate ضریب بازگشت یا درصد خروج به معنی تعداد کاربرانی است که پس از ورود به سایت شما بدون مشاهده هیچ صفحه دیگری از آن خارج می شوند.

نرخ پرش

 

آنالیز رفتار کاربران در وب سایت ما:

ببین دوست من اغلب افراد میان وب سایتی رو با هزینه کم یا زیاد راه اندازی می کنن و خیلی هم روی رنگ بندی و چیدمان و... حساسیت نشون میدن و در بعضی از مواقع اون طراح رو خیلی هم اذیت می کنن و زمانی که طراحی سایتشون تموم میشه و اون آپلود میشه اگر خیلی به فکر باشن نهایتا میرن سراغ سئو و تبلیغات و... که کاربرها رو وارد سایتشون کنن؛ البته خیلی ها هم اصلا این کار ها رو نمی کنن و فکر می کنن باید سایتشون فروش داشته باشه و وقتی نتیجه نمی گیرن شاکی میشن، حالا فرض رو روی این بذاریم که صاحب کسب و کار  مورد نظر ما میدونه که باید کاربر رو خودش جذب سایتش بکنه و هزینه و... هم برای این کار در نظر گرفته باشه و موفق بشه روزانه کاربرای زیادی رو وارد بکنه؛ اما هنوز هم با وجود بازدیدهایی که داره فروش مناسبی رو نداشته باشه! خوب علت چی می تونه باشه؟ ما با استفاده از سئو یا تبلیغات کلیکی یا... کاربرها رو وارد سایت کردیم اما آیا رفتار کاربران رو هم آنالیز کردیم؟ آیا چک کردیم که هر کاربر به طور میانگین چقدر توی وب سایت ما مونده؟ چند تا صفحه رو دیده و یا اصلا چه بخش هایی رو بیشتر و چه بخش هایی کمتر دیده میشه؟ با تعداد زیادی کارفرما برخورد داشتم که فقط می خوان بدونن چند نفر در روز وب سایت رو می بینن، فقط همین!

bounce rate

 

چگونه Bounce Rate رو چک کنیم!

برای دیدن نرخ پرش سایت می تونیم از ابزار های مختلفی مثل گوگل وبمستر تولز و یا Alexa استفاده کنیم، که این کار باعث میشه ببینیم وضعیت نرخ پرش سایت ما در حال حاضر چقدره، قطعا هرچی این عدد کمتر باشه خیلی بهتره. مثلا برای فیس بوک این عدد چیزی در حدود 29.20%  و سایت خبری فارس نیوز 37.60%  و سایت هایی که کاربر زیاد داخلشون نمی مونه این عدد بیشتر میشه که باید سعی کنیم تا جایی که ممکنه کاربران رو بیشتر توی وب سایت خودمون نگه داریم تا نرخ Bounce Rate کاهش پیدا کنه. چند روز پیش یکی از دوستان سایتی رو به من معرفی کرد که روزانه بیش از 5000 بازدید فقط از طریق سئو و گوگل داشت ولی شاید باورتون نشه از این 5000 بازدید چیزی بین 3 تا 8 خرید ثبت میشد و این واقعا خیلی بده، صاحب اون کسب و کار برای جذب تک تک اون کاربران  زمان و هزینه مستقیم یا غیر مستقیم صرف کرده بوده و اصلا جواب مناسبی رو نگرفته. در واقع هدف اصلی فروش بیشتر هست و صرفا بازدید بالا به تنهایی مسئله اصلی نیست.

اینجاست که با مفهومی به اسم Bounce Rate یا همون نرخ پرش سایت آشنا می شیم که یکی از عوامل مهم در هر کسب و کار آنلاین می باشد. اما اصولا Bounce Rate عددی بر حسب درصد هست که هرچقدر بیشتر باشه نشون میده کاربرهایی که وارد سایت ما شدن خیلی سریع صفحه رو بستن و رفتن و هرچقدر این عدد کمتر باشه نشون میده که کاربران بیشتر در صفحه سایت ما موندن و محصولات،خدمات و... ما رو بیشتر بررسی و تحلیل کردن، مطالب ما رو بیشتر خوندن و کلا از سایت ما بیشتر خوششون آمده است. برای این کار باید توجه بیشتری به ux داشته باشیم.

اما هدفم توی این آموزش اینه که به شما دوست عزیز کمک کنم که بتونی درصد Bounce Rate وب سایت مورد نظر خودت رو کاهش بدی و کاربرهای بیشتری رو در وب سایتت نگه داری.

 

چگونه نرخ پرش سایت را کاهش دهیم؟

طراحی مناسب قالب

اصولا هیچ کس دوست نداره توی یک وب سایت به هم ریخته و نا هماهنگ وقت صرف کنه و ترجیح میده خیلی سریع اون سایت رو ترک کنه مگر اینکه مجبور باشه و اون بیزینس رقیبی دیگه نداشته باشه که این جور کسب و کارها تعدادشون خیلی کمه. پس اولین کاری که باید انجام بدید اینه که قالب زیبایی رو برای وب سایتتون انتخاب و طراحی کنید و اگر حداقل نمی تونید وب سایتی ایجاد بکنید که در مرحله اول نظر کاربر رو جلب بکنه لطفا چیزی هم ایجاد نکنید که همون ابتدای کار صفحه رو ببنده بره.
 

 زمان بالای لود وب سایت

یکی از اصلی ترین موارد اینه که سرعت لود وب سایت رو پایین بیاریم و در کمترین زمان سایتمون برای کاربر لود بشه چون هرچقدر این زمان بیشتر باشه شما قطعا درصد بیشتری از کاربران رو همون ابتدا از دست خواهید داد.

کاهش سایز تصاویر و لیزی لود بسیار در این زمینه به شما کمک میکنه. با استفاده از این روش سرعت بالایی در لود وبسایت خود خواهید داشت و کاربران بیشتر در سایت شما خواهند ماند. در نتیجه سایت شما در گوگل برتری بیشتری نسبت به رقبا خواهد داشت.

 

 ریسپانسیو بودن سایت

حتما به این مسئله اشراف دارید که درصد زیادی از کاربران از طریق موبایل و یا تبلت هاشون اقدام به دیدن وب سایت شما میکنن و اگر اون داری نسخه تبلت و موبایل نباشد قطعا در کمترین زمان این کاربران رو از دست خواهید داد و همین عامل باعث میشه درصد Bounce-Rate وب سایت شما بالا بره. مقاله زیر رو حتما بخون، تو این زمینه کمکت می کنه. هرگز کاربر رو فریب ندید یکی از عواملی که باعث میشه یک کاربر خیلی سریع وب سایت شما رو ترک بکنه اینه که چیز دیگری رو توی گوگل یا... سرچ کرده باشه و ولی محتویات اصلا اون چیزی نیست که می خواسته و قطعا سریع اون وب سایت رو ترک میکنه. بذار براتون مثال بزنم: فرض کنید یک کاربر دنبال یه خبر هست که واسش خیلی مهمه و اون رو در گوگل جستجو می کنه و روی صفحه اول در نتایج جستجو وارد میشه اما تنها چیزی که وجود نداره اون خبری هست که دنبالش بوده.

 

استفاده نامناسب از صدا

یکی از عوامل کاهش نرخ پرش سایت استفاده نکردن از موزیک است. خدا رو شکر از موزیک در بک گراند وب سایت خیلی وقته دیگه کمتر استفاده میشه و حتما حواستون باشه به هیچ وجه از اون استفاده نکنید؛ چون شدیدا رو نرخ پرش سایت تاثیر داره. یه موسیقی هرچقدر از نظر شما زیبا و جذاب باشه میتونه اصلا باب میل کاربرشما نباشه. مخصوصا اگر ساعت های نیمه شب بیاد و یهو یه موزیک واسش پخش بشه که دیگه هیچ!

 

عناوین مرتبط با مطالبتان انتخاب کنید

 انتخاب عنوان واقعا یکی از مهم ترین کارهایی هست که شما باید انجام بدید تا علاوه بر جذاب بودن، کاملا با محتوا صفحاتتون مرتبط باشه و کاربر ببینه دقیقا چیزی رو که می خواسته پیدا کرده. این اطمینان رو بهتون میدم این کاربر اصولا بیشتر از یک مطلب رو در وب سایت شما میخونه و شاید هم اونو bookmark کنه!

 

استفاده مناسب از تصاویر

خود تصاویر می تونن کار زیادی در وب سایت شما انجام بدن منظورم اینه یا میتونه باعث بشه کاربر بیشتر در سایت شما بمونه یا اینکه میتونه به کاربر شما بگه صاحب این وب سایت اصلا واسه سایتش وقت نمیذاره همین الان این سایت رو ترک کن! حتما شما هم وارد سایت هایی شدید که تصاویر رو در ابعاد نا مناسب قرار دادند، تغییر سایز دادن چه حس به شما دست میده؟حتما در تغییر سایز تصاویرتون این نکته رو مد نظر داشته باشید که تناسب تصاویر رو به هم نریزید. این دو تصویر که در بالا می بینید، یک تصویر هستن که تصویر سمت چپ نا متناسب تغییر سایز داده شده!

استفاده مناسب از تصاویر

 

استفاده مناسب از فونت

خیلی مهمه که علاوه بر استفاده از فونت زیبا از سایز و رنگ و... برای نوشته هاتون استفاده کنید تا کاربر بیشتر ترجیح بده که توی وب سایت شما بمونه و بیشتر مطالعه بکنه تا اینکه ناخوانا بودن و زشت بودن نوشته ها باعث بشه کاربر زودتر صفحه رو ترک کنه و بره.


استفاده مناسب از متن

جهت کاهش نرخ پرش سایت از داشتن پاراگراف های طولانی شدیدا پرهیز کنید. قطعا اگر شما هم با یک پاراگراف 20 خطی رو به رو بشید ترجیح میدید اونو نخونید؛ پس چطور باید انتظار داشته باشیم کاربرای ما اونو بخونن؟ حتما متن ها رو به بخش های مختلف با عناوین مختلف تقسیم کنید تا برای کاربران هم ساده تر باشه.

 

ناوبری مناسب

باید در معماری وب سایت کاری انجام بدید تا کاربر حداکثر با 3 کلیک به مقصد نهایی خودش برسه. لطفا پروسه های مختلف رو در وب سایتتون ساده تر کنید. پروسه ثبت نام، فروش و... کاربران ترجیح میدن خیلی سریع کار مورد نظر رو انجام بدن تا اینکه مراحل مختلفی رو برای این کار طی کنن.


 حتما از جستجو مناسب استفاده کنید

یک کادر مناسب جستجو میتونه خیلی به کاهش میزان Bounce Rate سایت شما کمک کنه و کاربر با استفاده از اون بتونه به راحتی در کمترین زمان به هدف اصلیش و مقصدش برسه. حالا اگر نمی تونید برنامه نویسی کنید حداقل از جستجو گوگل درون وب سایت خودتون استفاده کنید.

 

کاربر رو ملزم به نصب نرم افزار خاصی نکنید

کاربر برای دیدن وب سایت شما نباید نیاز به نصب نرم افزار خاصی داشته باشه مثل فلش پلیر یا... باید در حداقل امکانات درست نمایش داده شود.

 

سعی کنید موارد بالا رو در سایتتان رعایت کنید تا نرخ پرش کاربران به حداقل برسد.