تفاوت فرانت اند و بک اند

تفاوت فرانت اند و بک اند
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

تفاوت فرانت اند و بک اند

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

تفاوت فرانت اند و بک اند

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1400/10/30
1,165 بازدید

               


یکی از راه های درآمد زایی در دنیای امروز طراحی سایت می باشد و ما در این مقاله قصد داریم تفاوت فرانت اند و بک اند که دو بخش شناخته شده در مراحل ساخت سایت می باشد را مورد بررسی قرار دهیم.

در دنیای امروز اغلب افراد جامعه وقت خود را صرف اینترنت می کنند تا هم بتوانند توسط آن سرگرم شوند و هم نیاز های خود را توسط آن برطرف کنند به همین خاطر است که اغلب کسب و کار ها قصد دارند که حرفه ی خود را از روش سنتی خارج کنند و امروزی کار کنند.اولین راهکار در این زمینه طراحی یک وبسایت برای کسب و کار است و فرانت اند و بک اند نیز دو بخش مهم در طول طراحی یک سایت می باشد و ما قصد داریم این دو بخش را توضیح دهیم و بهتر است برای شرح بهتر تفاوت این دو بخش هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

 

اهمیت طراحی وب سایت برای اغلب کسب و کارها

اقتصادی بودن:برای طراحی یک سایت موفق باید سه مولفه ی هاست،دامنه و طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهیم و توجه و تمرکز خود را بر روی آن ها بگذاریم.هزینه ی اصلی ای که شما باید برای داشتن یک سایت پرداخت کنید هزینه طراحی آن می باشد که باید توسط برنامه نویسان انجام شود اما نتیجه ای که میتوانید از یک سایت دریافت کنید بسیار بیشتر از چیزی که هزینه کرده اید می باشد.

جذب بالا:همانطور که به آن اشاره نمودیم اغلب افراد جامعه از طریق اینترنت به رفع نیاز خود می پردازند و با شرایط کنونی جامعه که درگیر بیماری کرونا نیز می باشد این خرید های اینترنتی بیش از پیش افزایش یافته است پس هنگامی که شما مطالب یا محصولات خود را در یک وب سایت آپلود میکنید افراد بیشتری آن را می بینند و پس در نتیجه فروش شما نیز تا حد زیادی افزایش می یابد.

 

    تفاوت اصلی بک اند و فرانت اند

 

فرانت اند

در طراحی یک سایت علاوه بر محتوایی که در آن قرار داده می شود طراحی ظاهری و نکات گرافیکی از اهمیت ویژه ای برخوردارند به گونه ای که هر مخاطبی که سایت شما را باز می کند در طول پنج ثانیه تصمیم میگیرد که در وبسایت شما بماند با سراغ وب سایت دیگری برود و چیزی که او را مجاب به ماندن در وب سایت شما می کند طراحی ظاهری سایت است.همان بخش از یک وبسایت که افراد آن را مشاهده میکنند و با آن در تعامل هستند را فرانت اند می گویند.به عبارت دیگر طراحی یک سایت یعنی هر رنگ و طرحی که در شکل ظاهری سایت وجود دارد و هر عکسی که در آن آپلود می شود جزو بخش فرانت اند یک سایت محسوب می شود و طراح سایت وظیفه دارد به آن بپردازد.

فرانت اند کد هایی که برای کاربران غیر قابل فهم می باشد را در غالب های گرافیکی و بصری به مخاطب نمایش می دهد و کاری خواهد کرد که مخاطب از وارد شدن به وب سایت نهایت لذت را ببرد.لازم به ذکر است بگوییم فرانت اند دارای دو بخش طراحی و توسعه رابط کاربری می باشد که در بخش اول یک طراح سایت با برنامه های فتوشاپ،ادوبی ایکس دی،پریمیر و ... سر و کار دارد که بخش ظاهری سایت را با توجه به سلایق مختلف سر و سامان می دهد اما در بخش توسعه رابط کاربری طراح سایت باید طراحی ظاهری سایت را در غالب کد های CSS  یا HTML  پیاده کند تا روی وب سایت بنشیند و نمایش داده شود.

 

                                                   

 

بک اند

بک اند در لغت معنی پشت یا عقب می باشد و در طراحی سایت نیز به آن بخشی گفته می شود که در برای کاربران قابل مشاهده نیست و در پشت صحنه اتفاق می افتد.برنامه نویس بک اند به برنامه نویسی گفته می شود که سر و کارش با کد و کد نویسی می باشد و وبسایت را پایه گذاری میکند.بک اند ها به طور مستقیم با سیستم وب سایت در ارتباط نیستند و کد هایی که باید ارسال کنند را از طریق یک سرور به مرورگر کاربران وب سایت بفرستند.

                     

 

تفاوت فرانت اند و بک اند

هنگامی که یک فیلم یا سریال از تلوزیون پخش می شود همه ی مردم اغلب بازیگران را در خاطر خود حفظ میکنند و دیالوگ های آن ها در ذهنشان حک خواهد شد اما کمتر کسی به صدا بردار،فیلم بردار و نویسنده یا تدوین کننده توجه می کند.در طراحی وب سایت نیز اغلب مردم شکل ظاهری سایت را در خاطر خود حفظ میکنند و شما اغلب یک ظاهر با کد های CSS،HTML و ... را می بینند که این یک روی سکه است که به آن فرانت اند گفته می شود اما به جز این کد ها و این تم و طراحی،کد های دیگری نیز در حال اجرا می باشند که افراد آن ها نمیبینند اما این کد ها تاثیر بسیار مهمی بر تصویری که به مخاطب نمایش داده می شود دارد.

 

ویژگی بک اند و فرانت اند

از تفاوت های عمده ی آن ها

  • هر تصویر و مطلبی که کاربر می تواند در مرورگر خود مشاهده کند و از آن استفاده نماید مربوط به بخش فرانت اند سایت می شود اما کد هایی که کاربر به آن ها دسترسی ندارد و نمیتواند آن ها را مشاهده کند مربوط به بخش بک اند می باشد که جزو پایه های یک وبسایت محسوب خواهد شد.
  • عملکرد هایی همچون بهینه سازی برای موتور های جستجو،آپلود عکس ها و طراحی رنگ و تم سایت مریوط به بخش فرانت اند میشود.
  • ذات بک اند پنهان کاری و پردازش می باشد طوری که کاربر در مرورگر خود فقط اثرات آن را مشاهده می کند اما فرانت اند رو بازی میکند و میتوان عملکرد آن را به طور مستقیم مشاهده نمود.
  • زبان برنامه نویسی در این دو بخش به طور کلی با هم تفاوت زیادی دارد و برنامه نویسان آن ها باید نسبت به آن آگاهی داشته باشند.
  • طرز کار این دو بخش به این گونه است که بک اند داده ها و اطلاعات را جمع آوری و در کنار هم مرتب می کند و برای بخش فرانت اند می فرستد تا برای کاربران به نمایش گذاشته شود.