استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی حرفه ای محصولات!

استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی حرفه ای محصولات!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی حرفه ای محصولات!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

اهمیت اینستاگرام در دیده شدن محصول بسیار بالاست، برای بازاریابی موفق در اینستاگرام از هشتک های درست، کامنت گذاری، برقراری لایو و... بهره می گیریم.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/03
2,415 بازدید

اگر شما هم یکی از 800 میلیون کاربر فعال ماهانه در اینستاگرام بوده باشید، حتما تا کنون به قدرت این شبکه اجتماعی در بازاریایی دیجیتال پی برده‌اید. در این جا من نکات کاربردی در بازاریابی با اینستاگرام را به زبان ساده و به صورت کاربردی برایتان آورده‌ام. اگر این نکات را رعایت کنید، تضمین می‌کنم به موفقیت‌های بزرگی در جذب فالوئر و ایجاد ارتباط بهتر با طرفدارانتان دست خواهید یافت.

نقش اینستاگرام برای بازاریابی

 

برگزاری هشتک های رقابتی (contest hashtag)

اولین راه استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی، برگزاری مسابقه و ترغیب کاربران برای کسب جایزه ایده مناسبی برای برقرای ارتباط با آن‌هاست. وب‌سایت wishpond امکانات بسیار خوبی را برای برگزای چنین مسابقاتی در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از سرویس‌هایی که این‌ وب‌سایت ارائه می‌دهد، می‌توانید مسابقات رقابتی با هشتک دلخواه خودتان را برگزار کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید فالوئرهای خودتان را تشویق کنید تا یک محتوای تبلیغاتی برای محصولات شما درست کنند و با هشتکی که خودتان به آن‌ها می‌گویید که مثلا می‌تواند هشتک نام برندتان باشد، آن را پست نمایند سپس به پستی که بیشترین تعداد لایک را داشته باشد یک جایزه بدهید. این جایزه مثلا می‌تواند یکی از محصولات‌تان، مقداری وجه نقدی یا حتی کارت شارژ باشد. مطمئن باشید برگزاری چنین مسابقاتی محبوبیت صفحه شما را در اینستاگرام بسیار بالا خواهد برد.

 

پاداش بدهید تا فالوئرهای بیشتری جذب کنید

یکی دیگر از امکانات جالبی که وب‌سایت wishpond در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می‌دهد، سیستم امتیازدهی یا پاداش به کاربران است. شما با استفاده از این امکان مثلا می‌توانید در صفحه خودتان اعلام کنید که هر فردی موفق به دریافت 100 امتیاز شود می‌تواند یکی از محصولات‌تان را به صورت رایگان تهیه‌ کند، سپس برای رسیدن به این امتیاز آن‌ها را این گونه تشویق کند که مثلا هر فردی صفحه شما را دنبال کند 10 امتیاز دریافت کند یا مثلا اگر موفق شود دوستانش را هم به فالوئرهای شما اضافه کنید به ازای هر فرد 5 امتیاز به او پاداش می‌دهید.

پاداش بدهید تا فالوئرهای بیشتری جذب کنید

 

تبلیغات اینستاگرامی را به صفحات فرود (landing page) سایت‌تان هدایت کنید

اگر یک محتوای تبلیغاتی برای فروش محصولات‌تان آماده کردید و می‌خواهید آن را در اینستاگرام به نمایش بگذارید، اینستاگرام این امکان را در قالب تبلیغات تصویری (Photo Ads) و تبلیغات ویدئویی (Video Ads) برای شما فراهم کرده است. توجه کنید که هرگز راهی برای قرار دادن یک لینک از وب‌سایت شما در پست‌های عادی اینستاگرام وجود ندارد و اگر هم آدرس لینک سایت‌تان را در قالب یک متن زیر پست بگذارید، هیچ کس نمی‌تواند روی آن کلیک کند، در حالی‌که مزیت اصلی استفاده از تبلیغات (Ads) در اینستاگرام این است که می‌توانید لینک‌تان را به همراه یک عبارت توصیفی که CTA (مخفف Call To Action) در تبلیغ قرار دهید. عبارت CTA همان جمله‌ای است که شما باید با آن بینندگانتان را به صفحات فرود وب‌سایت‌تان هدایت کنید. این جمله مثلا می‌تواند همین حالا بخر یا بیشتر بدانید باشد. صفحه فرود صفحه‌ای است که شما به طور ویژه برای معرفی یک یا چند تا از محصولاتتان طراحی کرده‌اید، و در نهایت می‌تواند به درگاه‌های پرداختی متصل شود.

 

جلب نظر کاربران اینستاگرام با کلمه تخفیف

اگر اینستاگرام را به عنوان بستری برای تبلیغ محصولاتتان انتخاب کرده‌اید بهتر است بدانید که کاربران اینستاگرام به احتمال زیاد از کنار آن به آسانی عبور می‌کنند مگر آنکه از ترفندهای ویژه‌ای استفاده کنید. فردی را در نظر بگیرید که روی صندلی راحتی خود نشسته و یک برنامه سرگرم کننده تلویزیونی هم می‌بیند و در عین حال گوشی موبایلش را در دست گرفته و در حال اسکرول کردن صفحه اینستاگرام است. زمانی که این فرد صفحه گوشی را با انگشت خود لمس و به سرعت پست‌ها را رد می‌کند اگر یک و تنها یک کلمه را ببیند به احتمال زیاد روی آن متوقف می‌شود و آن کلمه تخفیف است. اگر از یک تصویر برای پست استفاده کرده‌اید حتما روی آن عباراتی مثل تخفیف، تخفیف‌های شگفت‌انگیر، جشنواره تخفیف‌ها یا هر عبارت انگیزشی دیگری را که شامل کلمه تخفیف باشد به صورت متن و با فونت بزرگ بنویسید.

 جلب نظر کاربران اینستاگرام با کلمه تخفیف

 

پست کردن تصاویر کاربردی از محصولات‌

در استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی، هر چقدر هم که یک محصول با کیفیت و عالی باشد تا زمانی که در کاربرد واقعی خودش به تصویر کشیده نشود، نمی‌تواند احساسات کاربران را جلب کند. وقتی تصویر کسی را نمایش می‌دهید که در حال استفاده از محصول شما است، ارتباط بسیار موثرتری با بینندگان برقرار خواهید کرد. مثلا اگر وسایل سرگرم‌کننده برای کودکان تولید می‌کنید؛ بهتر است آن محصول را در حالی که در دستان کودکی‌ست که با آن بازی می‌کند و در حال خندیدن است، به نمایش بگذارید.

 

محتوای متنوع تولید کنید

اگرچه طبیعی است که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار بیشتر بر روی تبلیغ محصولا‌تتان متمرکز باشید اما همواره سعی کنید محتوای تولیدی شما یکنواخت نباشد چرا که در این صورت حوصله فالوئرهایتان از تکرار مطالب مشابه سر می‌رود و سرانجام شما را آنفالو می‌کنند. تهیه مطالب سرگرم کننده در قالب طنز به خصوص همراهی با اخبار روز یا تولید ویدئوهای جالب می‌تواند فالوئرهایتان را به ماندن در صفحه شما ترغیب کند.

 

بازخوردهای مشتریانتان را به اشتراک بگذارید

وقتی مشتریانتان محصولات شما را تهیه می‌کنند و نسبت به آن نظرات خودشان را اعلام می‌کنند، علاوه بر اینکه این نظرات می‌تواند برای شما به عنوان تولید کننده محصول بسیار سودمند باشد در تصمیم‌گیری سایر نفراتی که می‌خواهند همان محصول را تهیه کنند هم می‌تواند موثر باشد. البته چه بهتر که این نظرات مثبت باشد تا دیگران هم با دیدن آن تشویق به تهیه همان محصول شوند اما حتی اگر نظرات انتقادی هم مطرح شود، به شما کمک کند تا ایرادات خودتان را برطرف کنید. توصیه می‌کنم اگر می خواهید بازخوردهای مشتریانتان به اشتراک بگذارید هرگز آن‌ها را فیلتر نکنید. اگر صادقانه همه چیز را به اشتراک بگذارید، مردم بیشتر شما را باور می‌کنند.

بازخوردهای مشتریانتان را به اشتراک بگذارید

 

داشتن زمان‌بندی مناسب برای ارسال پست‌ها

پست گذاشتن در تمام شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام زمانی می‌تواند بیشترین تاثیر را در مخاطبانش ایجاد کند که به صورت مستمر و در فواصل زمانی مشخص باشد. چه بسیار افرادی که در ابتدا با انگیزه فراوان وارد چنین عرصه‌ای می‌شوند و کار خودشان را با گذاشتن پست‌های زیادی در یک روز شروع می‌کنند اما به تدریج خسته می‌شوند و نمی‌توانند همان روند را ادامه دهند و در نهایت به جایی می‌رسند که به سختی می‌توانند در هر هفته یک پست را قرار دهند. همواره در نظر داشته باشید که مدیریت ارسال پست ها و تعیین برنامه زمان‌بندی که بتوانید به آن پایبند بمانید هرگز کم اهمیت‌تر از ایجاد آن‌ها نیست. وب‌سایت buffer امکاناتی را در اختیار شما قرار می‌دهد که به وسیله آن‌ها می‌توانید ارسال پست‌های خودتان را به صورت حرفه‌ای‌تری مدیریت کنید. ثبت‌نام در این سایت رایگان است توصیه می‌کنم آن را امتحان کنید.

 

از استوری غافل نشوید

هنگام استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی، از استوری اینستاگرام که دارای امکانات ویژه‌ای است، می‌توانید برای ایجاد ارتباط بهتر با فالوئرهایتان از آن استفاده کنید. صفحه‌ای که استوری می‌گذارد، به مخاطبانش این پیام را می‌دهد که یک صفحه زنده و پویا است. سعی کنید همواره و در فواصل منظم استوری‌های خودتان را آپدیت کنید. آپدیت کردن استوری به صورت روزانه و حتی 2 بار در طی یک روز بسیار ایده‌آل است. محلی که اینستاگرام برای نمایش استوری در نظر گرفته است در بالاترین قسمت نمایش صفحه است و بنابراین دسترسی به آن برای کاربران اینستاگرام بسیار راحت می‌باشد و دقیقا به همین دلیل است که استوری شما معمولا توسط طیف وسیعی از فالوئرهایتان دیده می‌شود. به یاد داشته باشید که هر زمان یک پست جدید در صفحه اینستاگرامتان می‌گذارید، قرار دادن استوری همزمان با آن یک ایده بسیار مناسب است چرا که فالوئرهایتان ضمن مشاهده آن می‌توانند به شما دایرکت (پیام خصوصی) دهند.

 

قرار دادن کدهای تخفیف در استوری

قرار دادن کدهای تخفیف در استوری اینستاگرام بسیار برانگیزاننده است. طرح‌های تشویقی که به خصوص به مناسبت ایام خاص قرار می‌دهید می‌تواند توجه کاربران زیادی را جلب کند. اگر صفحه شما بیشتر از 10 هزار فالوئر داشته باشد، می‌توانید لینکی را که به صفحه فرود محصولتان هدایت می‌شود هم در استوری قرار دهید. توجه داشته باشید که همیشه برای کدهای تخفیفتان زمان محدود یا نفرات محدود لحاظ کنید تا اثرگذاری آن بیشتر شود. با فالوئرهایتان در لایو اینستاگرام ارتباط صمیمی برقرار کنید. امکان لایو گذاشتن در اینستاگرام را هرگز دست کم نگیرید. شما از طریق لایو می‌توانید به صورت زنده با فالوئرهایتان ارتباط برقرار کنید و این ارتباط می‌تواند منجر به ایجاد کشش بیشتری در آن ها نسبت به شما باشد. مثلا وقتی می‌خواهید از یک محصول جدید رونمایی کنید می‌توانید فالوئرهایتان را به صورت لایو در جریان لحظات شگفت‌انگیز آن قرار دهید، یا مثلا می‌توانید جلسات پرسش و پاسخ بگذارید و به صورت زنده به پرسش‌هایی که مخاطبانتان از شما دارند جواب دهید.

 

در پست‌هایتان از هشتک های مناسب محلی و برندی استفاده کنید

فکر می‌کنم اهمیت استفاده از هشتک در پست‌های اینستاگرام کاملا برایتان روشن باشد، اما شاید لازم باشد توضیحات بیشتری را در مورد هشتک های محلی و برندی ارائه دهم. هشتک های محلی هشتک هایی هستند که در محلی که شما زندگی می‌کنید و کسب‌وکارتان در آن واقع شده است، به صورت عمومی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال من در پست‌های اینستاگرام آکادمی‌آی‌تی همواره از هشتک هایی مثل #طراحی_وب و #طراحی‌_سایت استفاده می‌کنم. هشتک های برندی یا هشتک های محصولی، هشتک هایی هستند که به صورت خاص و تنها برای برند شما کاربرد دارند و احتمالا این خودتان هستید که اولین بار آن‌ها را ساخته‌اید. به عنوان مثال من هشتک‌ #مقالات_آکادمی‌آی‌تی را برای دسترسی راحت‌تر به مقالات ایجاد کرده‌ام. شما هم می‌توانید هشتک هایی که منحصرا متعلق به برند خودتان است ایجاد و از آن‌ها استفاده کنید.

 

زیر پست‌های مرتبط کامنت‌های مناسب بگذارید

اگر شما بتوانید پست‌هایی را که با کار شما مرتبط هستند پیدا کنید و کامنت‌های مناسبی زیر آن‌ها بگذارید، می‌توانید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید و این به بهبود ترافیک صفحه شما کمک خواهد کرد. منظورم از کامنت‌های مناسب، کامنت‌هایی است دارای محتوای جالبی برای کاربران باشد. توصیه می‌کنم از گذاشتن کامنت‌های تبلیغاتی و نیز کامنت‌هایی که خیلی کوتاه و رفع تکلیفی است مثل به‌به چه عکسی یا درود بر شما و... به شدت خودداری کنید چرا که نه تنها باعث بهبود تعامل شما با کاربران نمی‌شود بلکه باعث می‌شود آن‌ها شما را به چشم ربات یا فردی که هدفش فقط تبلیغ کردن است ببینند و حتی بعید نیست که صفحه شما را بلاک کنند.

 

نتیجه‌گیری

در این جا چند نکته کاربردی برای موفقیت بیشتر در اینستاگرام را با هم مرور کردیم. اگر شما هم کسب و کاری دارید که می‌خواهید یک صفحه ایسنتاگرام تخصصی برای آن داشته باشید، این نکات را فراموش نکنید. تجربیات بیشتر خودتان در این زمینه را با ما در میان بگذارید.