استفاده از ابزار های تست کردن پروژه برای گرفتن بازخورد سریع چه مزایایی دارد؟

استفاده از ابزار های تست کردن پروژه برای گرفتن بازخورد سریع چه مزایایی دارد؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

استفاده از ابزار های تست کردن پروژه برای گرفتن بازخورد سریع چه مزایایی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

راهی که شما می تونین یه کاری بی نقص و کاربر پسند رو ارائه بدین اینه که اون کار رو به نحو احسن مورد ارزیابی قرار بدین و این ارزیابی را به آخر کار موکول نکنید.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1398/08/01
2,854 بازدید

بعضی از افراد ممکنه حتی ندونن که چقدر تست کردن برنامه می تونه مفید باشه یا حتی بدتر از اون این باشه که اونا اصلا اهمیت ندن. شما با این کار به پروژتون اعتبار می بخشید. در این مقاله من براتون توضیح میدم که چجوری میتونین session هایی برای تست کردن مفید برنامه هم از راه دور و هم از خونه بسازید که به طراحی های خودتون اعتبار بدهد و همین طور یک برنامه ی اصطلاحا  User Experience ارائه بدهد.

 

Research vs. DIY

در حقیقت جهت تست کردن پروژه برای گرفتن باز خورد سریع، یک دنیایی از ابزار های آنلاین وجود دارند.

استفاده از این ابزار ها اونجایی که شما به فکر استخدام یک پژوهشگر می افتین که کارتون رو انجام بده، باعث میشه که شما در وقت خودتون صرفه جویی کنین.

اون ها باید بفهمن که کاربران نهایی شما چه کسانی هستند تا بتونن کار آموز های مربوطه رو استخدام کنن بعد از این شما باید اون ها رو در جریان کار و پروژه ای که می خواهید انجام بدین قرار بدین تا با این کاربه طرح هایی که در ذهنتون دارین اعتبار بدین. بعدش اون ها هم باید به کمک شما بیان راهنماهای مربوطه رو جمع آوری کنن به این معنی که تو ادامه این پروسه ی اعتبار بخشیدن بتونن به شما کمک کنن. تا به خودتون بیاید شما 2 هفته وقت رو فقط صرف این کردید که ایده های نهایی رو جمع آوری کنید.

Research vs. DIY

 

استفاده از ابزار های تست کردن پروژه برای گرفتن بازخورد سریع

استفاده کردن از این ابزار های کار آمد تست کردن به این معنی می باشد که شما می تونید روز های بعد از اون چیزی که می خواین تست کنین با تعداد شرکت کنندگانی که می خواین داشته باشین بازخوردی که دنبالشین رو پیدا کنید.

این ابزارها به شما اجازه می دهند که اون کاربران مناسب خودتون رو انتخاب کنید و بعضی از این ها هم به شما اجازه می دهند تا بر اساس محیط جغرافیایی انتخاب کنید.

من در حقیقت نمی خوام که اون نقش اولیه ی پژوهشگران در پروژه دارند، انکار کنم ولی اگر شما یک میزان خاص بودجه رو برای کار خودتون در نظر گرفتین خب بهتره که به این ابزارها هم یه فرصتی بدین.

 

قبل شروع!

طرح خودتون رو برای تست کردن اماده کنید و همین طور بدونین که چیو می خواید در اصل یاد بدین. برای اینکه این مسایل رو بفهمین بد نیست از چند نفر کمک بگیرین که در وقت ای هم که برای این کار قراره صرف بشه صرفه جویی کنید.

این خیلی مهمه که شما با کاربرانی که شبیه کاربران نهایی شما هستند تست رو انجام بدین. بنابراین اگر شما دارین از روش های آنلاین برای تست کردن خودتون یا از guerilla testing استفاده می کنین، اطمینان پیدا کنید که شما دارین از آدم های درستی تست می گیرین. درحقیقت هم شما نمیخواین که با یک سری آدم برنامتون رو تست کنین که در اصل هیچ ربطی به طرح شما ندارند.

علاوه بر این هم در نظر داشته باشین که هرگونه تاثیر احساسی ای باید از طرح شما حذف شه.

 

ابزار های تست از راه دور کاربر

من می خواهم به شما چند تا از این ابزار ها رو معرفی کنم و همین طور یه لیستی هم از فواید و بدی هاشون در اختیارتون بذارم.

مطالعات تحقیقی خودکار عالی هستند اگر شما دنبال بازخورد سریع هستید. می تونید زمانی رو تصور کنید که خب طرح شما جمعه آمادس و یک سری بینش های جدیدی براش باید تا دوشنبه ارایه بدین؟

این بزار ها همه ی بازخورد ها نسبت به کارتون رو جمع آوری می کنند و تنها کاری که شما باید بکنید اینه که یک لینکی از نمونه اولیه خود آپلود کنید و یک سری وظایف و سوالات رو مشخص کنید.

بعد از هر جلسه ی تست اطمینان پیدا کنید که سوالات زیر رو از کاربران خودتون پرسیدین:

  • طرح ما چطور بود؟
  • آیا شما این طرح رو ساده یافتید؟
  • اگر شما بودین آیا کاری رو متفاوت انجام می دادین؟ 

به این نحو شما تونستید یه ایده های جدیدی برای طرحتون بگیرین ، البته شما واکنش های دقیق اون ها رو در زمان انجام تست ندیدید!

 

What Users Do

سرویس ابتدایی ای در What Users Do  از ابزار های تست کردن پروژه برای گرفتن بازخورد سریع که به شما ارایه می دن خیلی سادس! شما مواردی که قراره روش تست انجام بشه و همینطور یوزرهای خودتون رو مشخص می کنید و بلافاصله برای شما بازخوردها و همین طور ویدیو هایی در رابطه با کاربران تست شده، تحویل میده!

این سرویس ساده به شما این اجازه رو نمیده که شما خیلی کاربران خودتون رو فیلتر کنید ولی به شما اجازه می ده که یک جمعیت مشخصی رو تست کنید. این به شما ممکنه ایده های خوبی برای حرکت به جلو بده!

یک سری برنامه ها هم در اختیار قرار می ده که خب اگر بودجه ی شما کم می باشد می تونید از Bronze Plan  یعنی 5 ویدیو در ماه به علاوه face-to-face Guerrilla testing اطراف خیابان یا یک ساختمان، استفاده کنید.

این برنامه یعنی What Users Do  از کمپانی های مختلفی پیشنهاد شده است البته این وب سایت یک سرویس رایگان هم به شما اختصاص میدهد.

What Users Do

 

User Testing

تست هایی خودگردان در User Testing هم می تواند به شما در عرض 1 ساعت بر اساس کاربرانی که خودتون انتخاب می کنید، نتیجه را اعلام کند.

پروسه ای که در اینجا انجام میشه با مورد قبلی که براتون معرفی کردیم تفاوت چندانی ندارد. بر اساس یک جمعیت خاصی کاربران مورد نظر خودتون رو انتخاب می کنید و همین طور وظایفی که باید انجام بشه!

User Testing به بیش از یک میلیون کاربر دسترسی داره که خب شما می توانید به راحتی کابران هدف خودتون رو انتخاب کنید و یک مورد با ارزش هم اینه که شرکت کنندگان از ابزارهای خودشون در محیطی که قرار دارند استفاده می کنند.

User Testing

 

Skype/GoToMeeting

یک راه بسیار عالی اینه که از دوستان و آشنایان خودتون یا کسانی که به راحتی به طرح شما می خورن استفاده کنید! بعد از اینکه یک لیستی از کسانی که تمایل به شرکت کردن در تست شما دارند یک session ای بر اساس دسترسی آن ها تدارک ببینین و دعوت نامه های اون رو براشون بفرستین می توانید از Doodle برای برنامه ریزی استفاده کنید.

فراموش نکنید که اون platform ای بر اساس نیاز شما بهتره رو ، ازشون درخواست کنید تا استفاده کنند. بعدش لینک از prototype رو با آن ها در اشتراک بگذارید و ازشون بخواهید دسکتاپ خودشون رو با شما share کنند !

توجه کنید که می توانید از نرم افزار هایی استفاده کنید که این پروسه رو برای شما ضبط می کنه تا بعدن بتونین باز هم بهش سر بزنین و ببینین که خب نرم افزاری که ما بهتون پیشنهاد می کنیم QuickTime player  می باشد که خب کار باهاش هم راحته! اگر نمی توانید از این روش استفاده کنید یادتون نره در حین جلسه نکته برداری کنید.

بعد از اون هم خب یادتون نره ازینکه در این کار به شما کمک کردن تشکر کنید!

Skype/GoToMeeting

 

F2f testing “ Guerrilla”

من در باره Guerrilla در بحث های قبلی با شما صحبت کردم. Guerrilla testing برای اینکه از پیشرفت طرحتون و میزانی که داره جلو میره گزینه ی مناسبیه! شما می تونین در هر زمان و هر مکانی که هستید این تست رو انجام بدین ولی بهتره با همکارای خودتون سرکار شروع کنید. اگر شما پژوهشگرایی برای UX دارید ازشون کمک بخواید اونا ممکنه یه لیستی از آدم هایی که شما می تونین تست رو ازشون بگیرین ، داشته باشند! یه جای ارومی تو شرکت پیدا کنید و بذارین همه بدونن که شما کجا می شینید. میزان زمانی که برای انجام هر تست نیاز دارین هم برآورد کنید و دستور العمل کارتون هم آماده کنید.

بهتره برنامه ریزی درستی داشته باشین که 2 تا شرکت کننده با هم یهو ظاهر نشن! آدم های خودتون رو پیدا کنید و ازشون بخواهید که در تست پروژه به شما کمک کنند و اگر می تونن یه وقتی هم در اوقات فراغت خودشون به شما اختصاص بدن ! بقیه ی ابزار هایی که شما می تونید استفاده کنید!

 

Ethnographic Research

استفاده از ابزار های تست کردن پروژه برای گرفتن بازخورد سریع به شما کمک می کند که اگر ممکنه یه سری سوال اول پروژتون در ارتباط با قومیت هم بپرسین که رفتار کاربران و همین طور نیاز هایی که دارند و محدودیت های آن ها پیدا کنید.

Ethnographic Research

 

MVT and A/B Testing 

بهینه سازی بسیار مناسب این روش است. کار باهاش بسیار اسونه و شما می تونید به صورت آنی به ایده ای که می خواین دست پیدا کنید.
شما می توانید با این روش ورژن های مختلفی از صفحه ی خودتون داشته باشین و تعیین کنین چه درصدی از مردم اونارو ببینن و همینطور از روند کار مطلع بشین.

MVT and A/B Testing

 

Heatmap

Mouseflowها در این روش heats map هایی تولید می کنند که به شما نشون میده کدوم قسمت های وب سایت شما بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. و می توانید با همون platformای که وجود داره تغییرات رو اعمال کنید.

Heatmap

 

پرسشنامه

Surver Monkey یک برنامه ی بسیار مناسب پرسشنامه ای می باشد که می تونید بر طبق اون چیزی که میخواهید شخصی سازی کنید و همینطور کاربران خودتون رو هم مشخص کنید و مانند بعضی از روش های قبل هم آنی می توانید نتایج دلخواهتون رو بگیرید.
Typefrom هم یک نوع دیگر از این پرسشنامه ها می باشد که سرویس ای که ارایه میدن بسیار عالی و همینطور ابزار  هایی که در اختیار قرار می دهند هم پتانسیل بالایی دارند.  اگر شما بیشتر نیاز دارین تا از یوزرهای محصول خودتون اطلاعات پیدا کنید یا بیشتر راجع به محصولات و ویژگی هایی که در اختیارتون قرار میده بدونید یا بازخورد کاربران رو از یک سیستم کوچیکی که درست می کنید بدونین بهتره که از این ابزار ها استفاده کنید!

پرسشنامه


جمع بندی:
 
همیشه برای شما این فرصت وجود داره تا روی پروژه ای که دارین انجام میدین حتی اگر بودجه ی شما کم هم باشه تست هایی که لازم دارین رو انجام بدین.
در رابطه با طرحی که دارین با اعضای تیم خود صحبت کنید تا بتونین از ایده های دیگران هم استفاده کنین از نمودار ها استفاده کنید و همین طور یک سری دیتا و ویس جمع آوری کنید که بتونین طرح خودتون رو برای یک کمپانی به نحو احسن ارایه بدین تا اونا هم حاضر باشن روی طرح شما سرمایه گذاری بکنند!