UI چیست؟ درباره User Interface بیشتر بدانید!

UI چیست؟ درباره User Interface بیشتر بدانید!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

UI چیست؟ درباره User Interface بیشتر بدانید!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

UI چیست؟ ui مخفف user interface است که به همان المان هایی که شما در یک سایت یا اپلیکیشن می‌بینید گفته می‌شود. ما در این مقاله به طور کامل توضیح داده ایم.

دپارتمان ‌ها: آموزش طراحی سایت
1399/09/17
4,351 بازدید

یکی از اصلی‌ترین واژه‌ها در طراحی سایت، UI (User Interface) و یا رابط کاربری است که هنگام مرور و بازدید از یک سایت مشاهده می‌شود. در یک تعریف کلی به هر چیزی که زمان بازدید از یک سایت در صفحه نمایش دیده می‌شود همچون متون، جداول، تصاویر، ویدیو، ماژول‌ها و غیره که می‌تواند در ظاهر یک سایت مشاهده شود، UI گفته می‌شود و کسی که این اجزا را طراحی می‌کند طراح UI نامیده می‌شود.

ui چیست؟

 

ui به شکل ظاهری و بصری یک سایت دلالت دارد که کاربر می‌تواند آن را ببیند. این اصطلاح در چندین سال گذشته جزو یکی از مهم‌ترین بخش‌های سئو قرار گرفته است. فرض کنید شما از یک سایت فروشگاهی بازدید به عمل می‌آورید در این صورت ظاهر سایت و دسترسی راحت شما به بخش‌های مختلف سایت برایتان بسیار مهم خواهد بود. تمامی این عوامل به داشتن یک UI قوی برای یک سایت بستگی دارد که در این صورت می‌تواند منجر به داشتن سئویی بهتر و بالا رفتن رتبه یک سایت در گوگل شود.

 

طراحی ui چیست؟

پس از آشنایی با واژه UI حال این پرسش پیش می‌آید که طراحی ui چیست؟ در واقع طراحی ui در خصوص طرح گرافیکی یک بخش یا برنامه در صفحه وب دلالت دارد و نمایش بصری آن را برای بازدیدکنندگان جذاب‌تر و کاربری آن را راحت‌تر می‌سازد.

حال این طرح گرافیکی به کاربر اجازه می‌دهد تا بتواند از طریق اطلاعات ذخیره شده در یک دستگاه همچون رایانه و گوشی همراه با آنها ارتباط برقرار کند. عناصری که در این بخش می‌تواند به افراد در برقراری ارتباط کمک کند شامل صفحه کلید، متن، دکمه‌های قابل کلیک شدن، طرح بندی‌های صفحه، ویدیو، انیمشین، گیف و غیره است.

 

متخصص  UI کیست؟

هماهنگ سازی و یکپارچه بودن عوامل طراحی سایت و نرم افزارها جزو وظایف اصلی ui به شمار می‌رود، حال فردی که تصمیم می‌گیرد کدام المان باید در چه قسمتی به کار رود و در واقع می‌تواند سلیقه مخاطب را در خصوص زیبایی یک سایت بشناسد به اصطلاح متخصص UI و یا طراح UI گفته می‌شود.

یک طراح UI باید با روانشناسی رنگ‌ها، چیدمان و نحوه قرارگیری آنها در صفحه آشنا باشد و بتواند نحوه نمایش خطاها را پردازش کرده و به تمامی عوامل و شیوه قرارگیری آنها به خوبی بپردازد زیرا همین ظاهر سایت است که به وسیله بازدیدکنندگان و مخاطبان خاص دیده می‌شود، بنابراین می‌توان ui را جزو یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های هر پروژه دانست.

 

متخصص UI باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

UI کار باید چه مهارت هایی داشته باشد.

 

یک متخصص UI باید مهارت‌های مختلفی داشته باشد که در زیر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • آشنایی با طراحی اولیه: یک طراح ui باید زمان شروع کار خود با ابزارهای طراحی اولیه آشنایی داشته باشد. در ساده‌ترین حالت می‌توان با پیاده سازی یک طرح بر روی کاغذ سفید کار خود را شروع کرد که البته برای این منظور نرم افزارهایی برای گوشی و کامپیوتر نیز وجود دارد.
  • آشنایی با سبک‌های طراحی سایت: دراکثر مواقع فردی که طراحی سایت را انجام می‌دهد، طراح رابط کاربری را نیز مدیریت می‌کند اما در صورتی که این دو کار توسط یک نفر انجام نشود فردی که طراحی ui را بر عهده می‌گیرد باید با تمامی سبک‌های طراحی سایت آشنایی داشته باشد تا بتواند هر دو بخش را به خوبی با یکدیگر مرتبط سازد.
  • طراحی قابل فهم و ساده: یک طراح ui باید طراحی ui یک سایت را به گونه‌ای انجام دهد که یک کاربر معمولی که با سایت‌های مختلف آشنایی ندارد هم بتواند از قابلیت‌های یک سایت بهره‌مند شود و نهایت استفاده را از آن ببرد.
  • شناخت قرارگیری المان‌ها در جای صحیح: یک طراح رابط کاربری فردی است که تصمیم می‌گیرد در زمان قرارگیری المان‌ها برای سایت‌ها و نرم افزارها کدام بخش باید در جای صحیح خود قرار گیرد. در این شرایط طراح خود را به جای کاربر قرار می‌دهد و به مانند او فکر می‌کند و در این صورت می‌تواند تمامی اهدافی که در ذهن دارد را در طراحی خود به کار گیرد.
  • درک درست از سئو: یک طراح رابط کاربری باید بتواند درک صحیحی از مبحث سئو داشته باشد و طراحی ui را به گونه‌ای انجام دهد که مخاطب بتواند جواب مسائل خود را پیدا کند و در این صورت بازدیدکنندگان بیشتری جذب سایت شوند. سایتی که ui خوبی داشته باشد ساده‌تر می‌تواند با کاربران خود تعامل داشته باشد و به همین دلیل بازدیدکنندگان بیشتری به سایت جذب می‌شوند و علاقه بیشتری به سایت نشان می‌دهند، هر چه بازدیدکنندگان واقعی یک سایت بیشتر شود طبیعتا رتبه سایت نیز بالاتر رفته و جایگاه بالاتری در گوگل پیدا خواهد کرد.
  • توانایی کار با ابزارهای طراحی گرافیکی: یکی دیگر از مهم‌ترین مهارت‌های یک طراح ui توانایی کار او با ابزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ و Adobe Illustrator است.

 

 

یک ui کار با چه ابزارهایی سر و کار دارد؟

ابزار های مورد نیاز متخصص UI

 

برخی از ابزارهایی که یک ui کار با آن سر و کار دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابزار اسکچ(sketch)

یک ویرایشگر گرافیکی که مبتنی بر بردار است و هر شکلی که در آن ترسیم شود می‌تواند بدون افت کیفیت تغییر ابعاد پیدا کند. این برنامه نسبت به فتوشاپ کاربری ساده‌تری دارد و طرح‌هایی که به وسیله آن ساخته می‌شود شبیه نتایجی است که در HTML/CSS و به طور کلی صفحات اینترنتی دیده می‌شود.

Adobe XD

این برنامه نسبت به سایر Adobe‌ها از جلوه بصری‌تر و ساده‌تری برخوردار بوده و از همان ابتدا می‌تواند تجربه خوبی را برای کاربران پدید آورد. با کمک Adobe XD می‌توان مدل‌ها و نمونه‌های اولیه و قالب‌های مستند را تولید کرده و پیش نمایشی از آن را در تلفن هوشمند و یا کامپیوتر مشاهده کرد.

فیگما(figma)

ابزاری که می‌تواند تعامل بین چندین طراح را برقرار سازد فیگما نام دارد. با کمک این برنامه چندین طراح می‌توانند به سادگی با یکدیگر همکاری کنند. این ابزار در تمامی ویندوزها قابل اجرا بوده و به صورت رایگان و غیر رایگان در دسترس است. برنامه فیگما دارای فضای ابری بوده و دسترسی به فایل را راحت‌تر می سازد در ضمن می‌تواند بخش‌های تکراری از طرح را به جهت دسترسی راحت‌تر کاربران حذف کند.

اسکوش(Squoosh)

ابزاری آفلاین و آنلاین به جهت فشرده سازی تصاویر تا یک سطح مناسب. این ابزار یک اپ رایگان در گوگل است که به طراحان اجازه می‌دهد عکس‌های مورد نظر خود را فشرده سازی کنند تا کاربران بتوانند با سرعت بالاتر و سهولت بیشتر آنها را اجرا سازند.

Link Split

این سایت با قرارگیری لینک مقصد می‌تواند یک لینک کوتاه آزمایشی در اختیارتان قرار دهد تا شما آن را با مخاطبین به اشتراک گذارید و در صورت لزوم قوانین خاص را برای آن تعیین کنید. کار با این ابزار بسیار ساده بوده و برای 10 هزار کلیک اول هزینه‌ای از شما گرفته نخواهد شد و حتی برای شروع آن نیز نیاز به ثبت نام نخواهید داشت. این ابزار مانند یک تست برای سایت عمل می‌کند که به دلیل عملکرد بهتر لینک‌ها از آن استفاده می‌شود.

فلیر و انیمه

دو ابزار مجزا که فلیر برای طراحی و انیمه سازی استفاده می‌شود و انیمه یا Animejs می‌تواند به کدهای CSS،  JAVA و جاوا اسکریپت انیمیشن اضافه کند.

ابزار Mind Manager

ابزاری که می‌تواند برای طرح‌ها و ایده‌های طراحان طوفان ذهنی ایجاد کرده تا بتوانند از بین ایده‌های موجود، ایده مورد نظر را انتخاب کنند.

 

درآمد و فرصت شغلی ui کار به چه صورت است؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که درآمد یک ui کار به چه صورت است و چه میزان حقوق برای کار خود دریافت می‌کنند. عوامل مهمی که می‌تواند در درآمد این دسته از افراد تاثیرگذار باشد شامل موارد زیر است:

موقعیت

لوکیشن یا موقعیت زندگی فرد جزو اولین ویژگی است که می‌تواند در میزان حقوق فرد تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال فرد ui کار در تهران نسبت به فردی که در شهر دیگر فعالیت دارد حقوق بیشتری در زمینه کاری خود دریافت می‌کند.

میزان تجربه کاری فرد

فردی که یک سال در زمینه ui تجربه کاری داشته باشد با فردی که 5 سال در این زمینه فعالیت داشته به طبع دارای تفاوت در میزان حقوق خواهند بود.

کار به عنوان فریلنسر و یا کارمند

انتخاب توانایی در زمینه کار به عنوان یک ui کار چه به عنوان یک فریلنسر و چه به عنوان یک کارمند می‌تواند میزان حقوق متفاوتی را برای افراد شامل شود.

یک فرد ui کار می‌تواند علاوه بر درآمد مزایای بسیاری را با این شغل کسب کند و همچنین تعادل لازم را بین کار و زندگی خود ایجاد کند که به همین دلیل این شغل به عنوان یکی از بهترین مشاغل در سراسر دنیا به شمار می‌رود.