مرگ پیج رنک گوگل چه معنایی دارد؟

مرگ پیج رنک گوگل چه معنایی دارد؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

مرگ پیج رنک گوگل چه معنایی دارد؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

پیج‌ رنک به فناوری گفته می‌شود که بر پایه آن موتورهای جستجویی مثل گوگل، وب‌ هایی که به هدف جستجوگر نزدیکترند را در رده‌های بالاتری نسبت به دیگران قرار می‌دهد.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1398/08/02
2,246 بازدید

سلام دوست عزیز با یک مقاله دیگه از آکادمی آی تی در خدمت شما هستم در این مقاله می خواهیم درباره پیج رنک گوگل صحبت کنیم و هم اینکه باهم بررسی کنیم که چرا پیج رنک گوگل صفر شد؟ گوگل دربرابر این خبر سکوت کرد و حتی آپدیتی برای پیج رنک در نظر نگرفت تا اینکه در ماه آپریل ۲۰۱۶ رسما اعلام کرد سرویس دهنده های اصلی پیج رنک از کار افتاده و این سرویس دیگر فعالیتی نمی کند. با اعلام این خبر تمام سرویس دهنده های رنک گوگل از کار افتاده و حتی تولبار معروف گوگل نیز تمام پیج رنک های گوگلی را صفر نشان می داد. این اتفاق را می توان مرگ پیج رنک گوگل دانست.

 

پیج رنک:

با مرگ پیج رنک گوگل، معیارهای SEO برای سایت ها تغییر کرد و مواردی چون Domain Authority (قدرت دامنه) و Page Authority (قدرت صفحه) از سوی سرویس دهنده مطرح سئو یعنی (Moz) معرفی شدند. این دو معیار نشان دهنده قدرت یک سایت یا دامنه در نتایج گوگل است که البته به شکل رسمی از سوی گوگل تایید و رد نشده اند. با این حال باید منتظر ماند تا آینده تعیین قدرت دامنه ها مشخص شود. گوگل برای مشخص کردن اهمیت صفحات سایت از پیج رنک استفاده می کرد که این پیج رنک از گزینه های مهم در رتبه بندی سایت ها در صفحات گوگل بود . پیج رنگ اولین بار توسط larry page و sergey brin در استنفورد مطرح شد.

مرگ پیج رنک

 

چرا پیج رنک متوقف شد!

هدف مدیران گوگل از این پیج رنگ این بود که صفحاتی با لینک های ورودی زیاد جز صفحات مهم و پر اهمیت باشند. اهمیت یک لینک ورودی به صفحات بر پیج رنک شما به عوامل مختلفی چون رنک صفحه لینک دهنده و تعداد صفحات لینک شده در آن و حتی nofollow نبودن لینک ها بستگی داشت؛ خب اگه دقت کنید می بینید این ایده تا حد قابل قبولی منطقی می باشد چون داشتن لینک خروجی زیاد این رو نشون میده که حساسیت زیادی بر معرفی منابع در سایت وجود نداشته است.

 

اهمیت پیج رنک

همان طور که قبلا هم گفتم پیج رنک از عوامل تاثیر گذار در رتبه بندی نتایج گوگل بوده و تاثیر ان روی صفحات و رتبه بندی آن ها زیاد است، از طرف دیگه این مورد که عددی بین 0 تا 10 است معیار مناسبی برای مشخص کردن میزان محبوبیت سایت شما از نگاه افراد بازدیدکننده بود که حتی تاثیر زیادی بر جذب کردن تبلیغات در سایت داشت.

اهمیت پیج رنک

 

پیج رنک واقعی:

Real PageRank
Toolbar PageRank
(log base 10)

0 - 10
0

100 - 1,000
1

1,000 - 10,000
2

10,000 - 100,000
3

و به همین ترتیب ادامه دارد...

در ضمن الگوریتم محاسبه پیج رنک یک فرمول کاملا سری می باشد که گوگل همواره آن را مخفی و در فواصل زمانی مختلف آن را تغییر جزئی می دهد که سوء استفاده از آن به حداقل برسد. شما وقتی پیج رنک بالاتری داشته باشید در نتیجه بازدید کننده بیشتری و در نهایت سایت گران تری خواهید داشت حتی خیلی افراد وب سایت ها را با پیج رنکشان مقایسه می کنند.

 

PageRank چگونه محاسبه می گردد؟

در زمانی که گوگل هنوز یک پروژه دانشگاهی بود طراحان گوگل فرمول اصلی خودشون رو در محاسبه پیج رنک این گونه بیان کردند. البته امكان دارد كه آن ها دیگر از این فرمول استفاده نكنند، اما امروزه هم به اندازه كافی دقیق به نظر می رسد.
فرض كنیم كه صفحه A دارای صفحات T1 تا Tn است كه به آن اشاره می كنند. d هم یك فاكتور كند كننده (damping factor) است كه مقداری بین 0 تا 1 دارد. معمولا برای d مقداری معادل 0.85 انتخاب می شود. همچنین C(A) تعداد لینك هائی كه این صفحه به صفحات دیگر داده است. در این صورت PageRank صفحه A مساوی است با:

PR(A) = (1-d) d(PR(T1)/C(T1) ... PR(Tn)/C(Tn))

d یک فاكتور تضعیف است كه معمولا برابر هشتاد و پنج صدم در نظر گرفته می شود. T1, T2,..., Tn صفحاتی‌اند كه به صفحه A لینك داده اند. C(T1) نیز تعداد لینك‌هایی است كه از صفحه T1، خارج شده است
دقت كنید كه PageRank صفحه Home معمولا دو نیم برابر صفحات داخلی میباشد. بنابراین حالت سلسله ای رای ها را برای PageRank در یك صفحه متمركز می كند. تمامی صفحات تعداد لینك های مساوی دارند و تمامی صفحات هم PageRank یكسان دارند. 

 

اهمیت داشتن Site Map

داشتن SiteMap به دو دلیل مهم است. اگر كاربر URL اشتباه وارد كند، اكثر سایت ها یك صفحه غیر مفید به عنوان "404 Page not found" نمایش می دهند. این برای كاربر مایوس كننده می باشد. بهتر است كه صفحه این خطا به حالتی تغییر كند كه اولا علت خطا را نمایش دهد و ثانیا SiteMap را هم نمایش دهد لینك دادن به Site Map در هر صفحه تعداد لینك های داخلی را افزایش می دهد و در نتیجه از هدر رفتن آراء بر ای ارتقاء PageRank جلوگیری میكند.

یك layout خوب برای صفحات وب كه شامل document طولانی می باشد این است كه، آن document را به چند صفحه تقسیم كنیم و بروی صفحات یك Navigator برای رفتن به صفحات بعد و قبل قرار دهیم و همچنین در تمام صفحات هم به صفحه Home یك لینك دهیم.
پس می توان گفت كه با اضافه كردن تعداد لینك های داخلی به سایت خود، می توانید PageRank را به طور مساوی بین صفحات سایت تقسیم كنید. ولی در مدل سلسله مراتبی می توان رای ها را به سمت صفحه Home‌ متمركز كرد و PageRank آن را بالا برد.
از این روش برخی از سایت ها برای بالا بردن PageRank استفاده می كنند كه اگر رباتهای گوگل (Google's robots‌) متوجه آن شوند به احتمال زیاد از حضور آن سایت ها درفهرست های گوگل جلوگیری می كنند. 
بنابراین، پیشنهاد می كنم كه از دو روش صحیح زیر برای بالا بردن PageRank سایت خود در گوگل استفاده كنید. 

 

کجا می توانم پیج رنک سایتم را ببینم؟

سایت های زیادی شبیه پارس تولز و پیج رنک چکر و ... برای دیدن پیج رنک وجود دارند که با یک جستجوی ساده قابل یافتن هستند. اما ساده ترین روش و بهترین روش دانلود تولبار گوگل است که بعد از نصب، در بخشی از قسمت بالای بروزر شما نصب می شود و با باز کردن هر صفحه به سرعت پبج رنک نشان داده می شود.


پیج رنک خوب چه عددی است؟

طبیعتا پیج رنک هرچه بالاتر باشد بهتر است، اما در صورتی که بخواهید مقایسه ای داشته باشید، برای سایت های معمولی و تازه کار، پیج رنک های 3 خوب و بالاتر از آن عالی است. یعنی شما اگر یک سایت با پیج رنک 4 پایدار دارید، سایت بسیار موفقی دارید!

 

چطور می توانم پیج رنک سایتم را زیاد کنم؟

پیج رنک تابعی از چند متغیر است که مهم ترین آن ها لینک به سایت شما از طرف سایر سایت ها است. البته پیج رنک سایتی که به شما لینک داده بسیار مهم است. اگر یک سایت با پیج رنک بالا به شما لینک بدهد به مراتب نتیجه آن بهتر از زمانی است که سایت های با پیج رنک پایین به شما لینک بدهند. پس سعی کنید به دنبال لینک از سایت هایی باشید که پبج رنک بالایی دارند.

 

معایب پیج رنک

به مرور زمان افراد راه کارهای افزایش پیج رنک را فهمیدند و با کمک تکنیک هایی مانند گوگل بمب و تبادل لینک کارکرد این معیار را زیر سوال بردند؛ ولی در حال حاضر گوگل سایت هایی که در آن هایی تعداد زیادی لینک به صفحات غیر مرتبط دارند رو شناسایی و جریمه می کنه که با این کار جلوی افزایش غیر قانونی و غیر واقعی پیج رنک رو می گیره به یادتون باشه از تبادل لینک با سایت های بی ربط و ثبت سایت در وب دایرکتوری هایی که پیج رنک گوگل بالایی ندارند خودداری کنید چون باعث جریمه شدن و پایین آمدن اعتبار شما می شود.
در هر سال گوگل پیج رنک صفحات را با یک عددی بین 1 تا 10 مشخص می کنه البته این معیار برای هر صفحه به طور جداگانه مشخص میشود و مربوط به کل سایت نیست برای مشخص کردن پیج رنک سایت خود یا دیگران می توانید از افزونه های مرورگر یا سایت های بررسی سئو مانند moonsy استفاده کنید.

همه این مطالب رو گفتم که به اینجا برسیم که از سال 2016 پیج رنک گوگل برای همه سایت از بین رفت و دیگر محاسبه نشد خیلی از سئوکاران در این مورد نظرات و دلایلی دارند که بر این اساس گویی پیج رنک مرده است. بیایید یک مثال براتون بزنم فرض کنید شما مدیر یک شرکت هستید وتصمیم گرفته اید کارمندهای خود را ارزیابی کنید شما نمیاید همه مشخصه های کارمندها رو بهشون بگید گوگل هم دقیقا چندین ساله که همین روال رو انجام میده.
از  ابتدا هم، همه می دانستیم که گوگل بجز پیج رنک، متغیرهای دیگری را هم برای ارزش گذاری سایت ها و رتبه بندی آن ها در جستجو انتخاب کرده است. ولی هیچ وقت آن ها را لو نمی دهد. حتی در آن موقع هم در مورد پیج رنک گوگل هیچ کس اطلاعات درستی نداشت. الان هم پس از گذشت این همه سال ما نمی دانیم که  رنک گوگل دقیقا چگونه محاسبه می شود!

 

چرا پیج رنک گوگل از بین رفت:

  1. اطلاعات پیج رنک از ابزار وبمستر تولز حذف گردید.
  2. مدت خیلی زیادی بیش از یک سال پیج رنک گوگل آپدیت نشد.
  3. حذف شدن پیج رنک از تولبار گوگل کروم
  4. مت کات قبلا در این مورد گفته بود که بروز رسانی مجدد پیج رنک شگفت زده اش می کند

و…
دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد و مت کات چند بار دیگر نیز به این موضوع به طور غیر مستقیم اشاره کرده بود.
همین نشانه ها دلیلی است که حذف شدن ناگهانی رنک گوگل را تا حدودی مشخص می کند و می توان دریافت که گوگل به دنبال اصلاح سیستم قبلی خود نیست و سعی در ایجاد متدهای جدید رتبه بندی دارد.

 

جایگزین پیج رنک گوگل چیست؟

حال که مرگ پیج رنک گوگل فرارسیده است، پیدا کردن وب سایت هایی با محتوا و سابقه بالا چطور ممکن است؟ آیا باز هم نیاز است برای سنجش یک وب سایت معیار قابل ارزیابی دیگری داشته باشیم؟
قطعا شما زمانی که تصمیم به دارید با وب سایتی برای تبلیغات در آن وب سایت همکاری کنید و یا زمانی که می خواهید بدانید چه رتبه ای از نظر بهینه بودن وب سایت خود خواهید داشت، نیاز به معیاری برای سنجش دارید.
همچنین اگر در حال بهینه سازی وب سایت خود باشید نیز با سنجش یک معیار مشخص در بازه های زمانی مختلف می توانید به این موضوع پی ببرید که در حال رشد هستید یا خیر!
در ادامه معیار های جدیدی را معرفی می کنیم که بتوانید سنجش متفاوتی از وب سایت ها داشته باشید:

 

مدت زمان فعالیت یک سایت:

یکی از موضوعات مهم در کیفیت یک وب سایت مدت زمان فعالیت و ثبت دامنه آن است، شما می توانید از ابزارهای Whois برای بررسی زمان ثبت یک دامنه و پیدا کردن صاحب اصلی آن استفاده کنید. یکی از بهترین آن ها وب سایت who.is می باشد که اطلاعات دقیقی از صاحب دامنه و زمان ثبت آن به شما می دهد:
درست است که ممکن است دامنه ای 5 سال پیش به ثبت رسیده باشد و فعالیت آن دامنه از 1 سال قبل آغاز شده باشد اما باز هم همین موضوع که یک سایت چه مدت است به ثبت رسیده نیز عامل مهمی است.

 

سنجش محتوای یک صفحه Page Authority:

وب سایت MOZ اولین و برترین مرجع  سئو در وب می باشد و این معیار بر اساس الگوریتم خاصی که وب سایت MOZ ارائه کرده است بررسی می  شود.
وب سایت MOZ تاکید که میزان Page Authority می تواند رتبه گیری در موتورهای جستجو را تعیین کند. میزان Page Authority از 0 تا 100 می باشد و هرچه این رقم بالاتر باشد امکان رتبه گیری آن صفحه بالاتر است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد Page Authority می توانید به صفحه مربوط به آن در سایت MOZ مراجعه نمایید.
http://moz.com/learn/seo/page-authority

 

سنجش قدرت دامنه با Domain Authority

بیش از 40 معیار مختلف برای سنجش قدرت دامنه Domain Authority مورد بررسی قرار می گیرند، پیشرفت قدرت دامنه بر اساس فرمولی لگاریتمی محاسبه می شود، بنابراین پیشرفت از رتبه 10 به 20 خیلی ساده تر از پیشرفت از رتبه 70 به 80 می باشد (البته این موضوع در مورد  Page Authority نیز به همین شکل است). این معیار سنجش نیز توسط وب سایت MOZ ارائه شده است و عملکرد آن حدودی شبیه به پیج رنک گوگل است. معیار های بسیاری از جمله تعداد لینک هایی که به یک دامنه شده است و مقدار مطالب ایندکس شده آن دامنه در موتورهای جستجو و ده ها مورد دیگر در تعیین رتبه Domain Authority مهم هستند.
همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد Domain Authority می توانید به صفحه مربوط به آن در سایت MOZ و ویکی پدیا مراجعه نمایید.

Page Authority مهم تر است یا Domain Authority: استفاده از این دو معیار برای سنجش کیفیت محتوا در هنگام جستجو می تواند شما را به سمت وب سایتی که دارای محتوای بهتر و با کیفیت تری است هدایت کند.

Page Authority فقط نشان دهنده میزان قدرت و کیفیت یک صفحه خاص از نظر موتورهای جستجو می باشد، اما Domain Authority نشان دهنده قدرت و کیفیت یک دامنه و زیر دامنه های آن به طور کلی می باشد.
پس اگر زمانی بخواهید کیفیت محتوا و رتبه بندی یک صفحه خاص را مورد ارزیابی قرار دهید باید از Page Authority استفاده نمایید، اما اگر هدف شما سنجش میزان کیفیت و قدرت یک وب سایت به طور کامل است باید Domain Authority آن را بررسی نمایید.
 

 

نتیجه گیری:

در کل به نظرم پیج رنک گوگل از بین نرفته و هنوز برای خود گوگل یک معیار هست ولی برای اینکه از مواردی مثل فروش بک لینک، فروش دامنه های رنکدار، افزایش پیج رنک گوگل و کارهایی از این نوع جلوگیری کنه، خودش را راحت کرده و متغیری را که همه وبمسترها مد نظر قرار میدادن را هم مخفی کرده.  
از نظر من توجه به رنک سایت (چه الکسا یا گوگل یا وب سایت های دیگر) در درجه دوم طراحی وب سایت قرار دارد. شما در وهله اول باید وب سایت خود را کاربر پسند و برای مشتریان خود طراحی کنید، چون مخاطب شما گوگل نیست… . در یک وب سایت نوشته بود: طراحی وب سایت مانند جوک است، نباید آن را توضیح دهید برای همین در وهله اول، کاربر پسندی مهم ترین مشخصه است. همچنین در سئو هم باید بسیار موفق باشید تا بتوانید وبسایتی خوب داشته باشید
.