ری اکت نیتیو یا فلاتر کدام بهتر است؟

ری اکت نیتیو یا فلاتر کدام بهتر است؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

ری اکت نیتیو یا فلاتر کدام بهتر است؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

ری اکت نیتیو یا فلاتر کدام بهتر است؟ کدام برای ما می تواند کارایی بیشتری داشته باشد؟ در این مقاله به طور کامل این موضوع را بررسی می کنیم.

1401/02/19
3,434 بازدید

ری اکت یا فلاتر

 

نیاز روز افزون به تولید اپلیکیشن های موبایلی برای حضور پر رنگ در دنیای رقابتی کسب و کارها سبب شده است که توسعه دهندگان اپلیکیشن های موبایلی به دنبال استفاده از تکنولوژی های ساده تر و سریع تر باشند.

در حال حاضر دو سیستم عامل اندروید و ios  که سیستم عامل های محبوب موبایلی هستند. هر کدام فضای کاربردی و زبان برنامه نویسی مخصوص خود را برای توسعه نرم افزارهای موبایل ارائه داده اند.اما استفاده از زبان های برنامه نویسی خاص برای توسعه اپلیکیشن ها در هر یک از این سیستم عامل ها هم زمان بر است و هم نیاز به مهارت و تخصص دارد. به همین دلیل توسعه دهندگان در جستجوی راه حلی سریع تر هیتند، تکنولوژی که بتوان از آن برای توسعه اپلیکیشن در آن پرید و ios استفاده کرد.

بدیهی است که تکنولوژی های کراس پلتفرم در این زمینه بهترین گزینه هستند چون هم برای هر دو سیستم عامل قبال استفاده اهد و هم کار کردن با آن ها سریع تر و آسان تر است. ری اکت نیتیو و  فلاتر هر دو تکنولوژی های کراس پلتفرم و متن بازی هستند که برای توسعه اپلیکیشن های موبایلی قابل استفاده اند.

ری اکت نیتیو  در سال ۲۰۱۵ توسط فیسبوک و فلاتر  دو  سال بعد در سال 2017 توسط گوگل معرفی شدند. این دو تکنولوژی از بسیاری از جنبه ها تقریبا پایاپای هستند اما انتخاب یکی از آن ها برای بیشتر توسعه دهندگان یک چالش است. برای مقایسه ری اکت نیتیو و فلاتر در ادامه همراه ما باشید.

ری اکت یا فلاتر

 

معرفی ری اکت نیتیو

ری اکت نیتیو نیز یک محیط توسعه ای است که توسط فیسبوک و در سال 2015 جهت برنامه نویسی به صورت کراس پلتفرم و نیتیو به بازار ارائه شد. از ری اکت نیتیو می توان به صورت تخصصی برای سیستم عامل های اندروید، ios، وب و دسکتاپ استفاده کرد و خروجی گرفت. در ادامه به طور کامل به معرفی مزایا و معایب ری اکت نیتیو پرداخته ایم.

 

آیا ری اکت نیتیو ارزش استفاده کردن را دارد؟

ری اکت نیتیو هم مانند هر تکنولوژی دیگری مزایا و معایب خود را دارد. قبل از اینکه هرگونه تصمیمی بگیرید که ری اکت نیتیو یا فلاتر برای پروژه های شما مناسب تر است، به موارد زیر که مزایا و معایب ری اکت نیتیو هستند نگاهی بیندازید.

 

مزایای ری اکت نیتیو

از مزایای ری اکت نیتیو می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

استفاده آسان تر

فریم ورک ری اکت نیتیو سبب ایجاد یک پایگاه کد منفرد می ‌شود که این امر بدین معناست که ری اکت نیتیو می ‌تواند برای ios و اندروید ترکیب شود. نتیجه این کار سبب می ‌شود که مهندسان انرژی کمتری را صرف کد نویسی کنند.

 

امکان استفاده از زبان‌ های Native کنار React

شاید یک برنامه نویس در طول پروژه نیاز داشته باشد که بعضی از بخش ‌های برنامه را با زبان‌ های Native جاوا و سوئیفت بنویسد. فریم ورک ری اکت نیتیو این امکان را فراهم می ‌کند تا هر زمانی که برنامه نویس دوست داشت از این زبان ‌ها در کنار جاوا اسکریپت استفاده کند. علاوه بر این، برنامه نویسان می توانند فریم ورک ری اکت نیتیو را به پروژه‌ های قبلی خود اضافه کنند و حتما لازم نیست که کل مسیر توسعه ‌ی برنامه را از اول با ری اکت نیتیو بروند.

 

تجربه کاربری

هنگامی که شما از این فریم ورک به منظور طراحی یک اپلیکیشن موبایلی استفاده می کنید، می توانید از کیفیت عالی اجرای فوق العاده و تجربه کاربری ساده آن لذت ببرید.

 

صرفه جویی در هزینه و زمان

از آنجایی که برنامه ‌های نوشته شده با ری اکت نیتیو خروجی‌ های مختلفی مانند اندروید، iOS و وب را می‌ دهند، دیگر لازم نیست که شرکت‌ ها چند برنامه نویس برای پلتفرم‌ های مختلف استخدام کنند. این مزیت فریم ورک ری اکت نیتیو هزینه شرکت ‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد و روند توسعه اپلیکیشن‌ ها را نیز تسریع می بخشد. مزیت اصلی این فریم ورک صرفه ‌جویی در زمان است. فریم ورک ری اکت نیتیو توسعه ‌دهندگان را از شر دوباره کامپایل کردن بعد از هر تغییری خلاص می کند و تنها یک توسعه دهنده اندروید می داند که این مزیت چقدر ارزشمند است. با این وجود برنامه نویسان با استفاده از ری اکت نیتیو می‌ توانند در زمان و هزینه‌ ی خود صرفه جویی کنند.

 

یک اکوسیستم

زمانی که از فریمورک ری اکت نیتیو استفاده می کنید، می توانید با صرف نظر از ویژگی‌ ها و اکوسیستم هر سیستم عامل، کار خود را به نحو احسن پیش ببرید.

 

سرعت بارگذاری بالا

با استفاده از این فریمورک برنامه مورد نظر سریع تر بارگذاری می‌ شود و این امر سبب می شود تا برنامه نویسان احساس بهتری با آن نسبت به دیگر مدل ها پیدا کنند. (در صورتی که شما عزیزان علاقه به آموزش ری اکت دارید می توانید از دوره آکادمی آی تی استفاده کنید.)

 

معایب ری اکت نیتیو

 

معایب ری اکت نیتیو

استفاده از فریم ورک React Native معایبی را نیز به همراه دارد. برخی از این معایب عبارت اند از:

 

عیب یابی

برای عیب یابی و یا اشکال زدایی از یک برنامه نوشته شده توسط ری اکت نیتیو، روش نسبتا پیچیده ای وجود دارد. یک برنامه نویس باید به روشی که این فریمورک برای تولید کد استفاده می‌ کند توجه کرده و بر اساس آن تصمیم بگیرد.

 

پیکر بندی

اغلب اوقات هماهنگی برای کتابخانه ‌های محلی در اپلیکیشن ‌هایی با فریم ورک ری اکت نیتیو نیاز به پیکر بندی بسیاری دارد. به عنوان مثال استفاده از نقشه گوگل در این فریم ورک نیاز به کار زیادی دارد و این در حالی است که در اپلیکیشن های بومی اندروید این کار خیلی ساده تر صورت می گیرد.

 

معرفی فلاتر

فلاتر هم مانند ری اکت نیتیو یک محیط توسعه ای است که توسط گوگل و در سال 2018 برای برنامه نویسی به صورت کراس پلتفرم و نیتیو ارائه شد. از فریم ورک فلاتر  می توان به صورت تخصصی برای سیستم عامل های اندروید، ios و وب استفاده کرد و خروجی گرفت. در ادامه به معرفی مزایا و معایب فریم ورک فلاتر پرداخته ایم.

 

مزایای فلاتر

در این قسمت، با صرف نظر از اینکه رقبای فلاتر مانند ری اکت نیتیو چه امکاناتی دارند، به بررسی مزایای فلاتر پرداخته ایم. از مزایای فریم ورک فلاتر می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

عملکرد عالی

در مقایسه با فریم ورک ری اکت نیتیو از نظر عملکرد، این فریم ورک فلاتر است که برتری دارد. به این دلیل که در فریم ورک فلاتر هیچ نیازی به جاوا اسکریپت نیست تا با کامپوننت های نیتیو ارتباط برقرار کند و همین کار سبب افزایش عملکرد و بهره وری اپلیکیشن ها می شود.

 

سرعت بالا در توسعه ی اپلیکیشن

برنامه نویسان در فلاتر می توانند  تغییراتی که در کدشان می دهند را در کمتر از یک ثانیه مشاهده کنند، این یعنی برای یک تغییر کوچک دیگر نیاز نیست کلا اپلیکیشن را مجدد اجرا کرد. به این قابلیت در فریم ورک فلاتر Hot Reloading می گویند.

 

رایگان بودن تمام ابزار های مورد نیاز

فریم ورک فلاتر کاملا متن باز و رایگان است و اصلا نیازی نیست که افراد برای استفاده از آن هزینه ای را پرداخت کنند. همین مزیت متن باز بودن فلاتر باعث شده است که پکیج های زیادی که توسط سایر برنامه نویسان توسعه داده شده است، به راحتی در دسترس باشند و کار را برای افراد دیگر آسان تر کنند.

 

رابط کاربری منعطف

یکی دیگر از مهم ترین مزیت های فریم ورک فلاتر این است که افراد می توانند ظاهر های خلاقانه و پیچیده ای را به آسانی پیاده سازی کنند. شاید اگر برنامه نویسان بخواهند ظاهر های زیبا و پیچیده ای را در زبان های بومی پیاده سازی کنند، دچار رویارویی با مشکلاتی شوند اما در فریم ورک فلاتر کار برنامه نویسان به شدت آسان تر خواهد بود.

 

توسعه سریع و آسان

یکی از حائز اهمیت ترین قابلیت‌ های فلاتر Hot Reload نام دارد. به عنوان مثال تصور کنید در محیط اندروید استدیو در حال ساخت اپلیکیشن هستید و برای تست برنامه خود آن را ابتدا در یک شبیه ‌ساز اجرا می‌ کنید، سپس احساس می ‌کنید که یک بخشی از کد نوشته شده تان نیاز به تغییر دارد، تغییر خود را اعمال کرده و بعد می ‌بینید که بدون نیاز به ریستارت کردن شبیه ساز تغییرات اعمال شده قابل مشاهده هستند. این تکنیک در تغییر UI، دیباگ کردن پروژه و اضافه کردن قابلیت جدید بسیار به برنامه نویسان کمک شایانی می ‌کند.

 

کار و یادگیری آسان

یادگیری فریم ورک فلاتر و کار با آن آسان است. اگر یک برنامه نویس قبلا با زبان‌ های شی گرا (OOP) کار کرده باشد، شروع کار با فلاتر برای او خیلی آسان خواهد شد. حتی اگر فردی هیچ شناختی روی زبان ‌های برنامه نویسی ندارد، زبان دارت به خوبی توسط گوگل مستند سازی شده و یک زبان سطح بالا به حساب می ‌آید؛ بنابراین افراد می ‌توانند ابتدا با دارت کار کرده و سپس وارد دنیای فلاتر شوند.

 

سازگاری

از آنجایی که ابزار های مورد استفاده یک برنامه نویس بخشی از برنامه های او حساب می ‌شوند و نه پلتفرم یا سیستم عاملی که روی آن اجرا می ‌شوند، در فریم ورک فلاتر وابستگی زیادی به نوع سیستم عامل یا نسخه آن نیست. این امر بدین معناست که پروژه برنامه نویسان احتمالا روی نسخه ‌های مختلف یک سیستم عامل به درستی اجرا می ‌شوند و کار آن ها در تست محصولات بسیار سبک ‌تر است.

 

معایب فلاتر

در کنار تمام مزایای که گفته شد، فریم ورک فلاتر دارای معایبی نیز هست که در ادامه بررسی آن ها پرداخته ایم. برخی از معایب فلاتر عبارت اند از:

 

پیچیدگی های زبان دارت

فریم ورک فلاتر در حال استفاده از یک زبان برنامه نویسی جدید است و در این رابطه باید بگوییم که استفاده از زبان دارت برای انجام برنامه نویسی می تواند پیچیدگی هایی را در کنار مزایایش به همراه داشته باشد که کمی نا ملموس باشند. در حقیقت زبان دارت پیچیدگی هایی دارد که برای بسیاری از برنامه نویسان به سختی قابل درک بوده و غالبا ممکن است زبان برنامه نویسی که برای شما یک بازدهی خوب را داشته است، نتواند همان بازدهی را با استفاده از فریم ورک فلاتر از خود نشان بدهد.

 

سنگین شدن برنامه ها

یکی از عیوب بسیار مهمی که باید در مورد فریم ورک فلاتر به خاطر داشت این است که برنامه هایی که با استفاده از این فریم ورک طراحی و ساخته می شوند، عموما برنامه هایی سنگین خواهند بود. چرا که کد های فریم ورک فلاتر کد هایی عمومی و بزرگ هستند و همین امر باعث شده است تا برنامه های فریم ورکفلاتر کمی سنگین تر از بقیه برنامه ها باشند.

 

نیاز به کدنویسی پایه و زیاد

زمانه که یک برنامه نویس بخواهد یک برنامه را با استفاده از این فریم ورک پیاده سازی کند، باید در نظر داشته باشد که لزوما تمامی اقدامات پایه را خودش برای این کار انجام دهد و در این رابطه باید گفت که کدنویسی زیادی برای برنامه های مختلف با فلاتر باید انجام بگیرد.

 

ری اکت نیتیو یا فلاتر

 

در نهایت ری اکت نیتیو یا فلاتر

در یک مقایسه کلی با بهره گیری از ۱۰ معیار می توان برتری ری اکت نیتیو یا فلاتر را به دست آورد. بر اساس زبان برنامه نویسی ری اکت نیتیو بر فلاتر برتری دارد. بر اساس معیار معماری فنی فلاتر نسبت به ری اکت نیتیو برتری دارد. از لحاظ معیار سادگی در نصب ری اکت نیتیو نسبت به فلاتر برتری دارد. بر اساس راه اندازی و تنظیمات مورد نیاز نیز فلاتر بسیار ساده و قابل درک تر است. از نظر کامپوننت های UI و API های توسعه فلاتر برتر است. از لحاظ بهره وری توسعه دهندگان ری اکت نیتیو برتر است.

از نظر معیار جامعه ی پشتیبان چون ری اکت نیتیو از زمانی که عرضه شد، جامعه و منابع بومی به وجود آمده اند و قابل دسترسی هستند برتر است. از لحاظ معیار های پشتیبانی از تست، پشتیبانی از ساخت و فرآیند انتشار و DevOps و پشتیبانی از CI / CD این نیز فلاتر بر تر است. با این وجود مشخص شد که ری اکت نیتیو و فلاتر هر کدام مزایای و معایب خود را دارند اما در یک مقایسه کلی فلاتر پیروز میدان شد.

 

سخن آخر

در این گفتار به مقایسه ری اکت نیتیو و فلاتر پرداختیم و سعی کردیم با بیان تمام مزایا و معایب هر یک از آن ها اطلاعات بیشتری به شما ارائه دهیم. در نهایت با مقایسه این دو تکنولوژی کراس پلتفرم با وجود مزایای هر دوی آن ها به این نتیجه می رسیم که فلاتر با برتری های بیشتر نسبت به ری اکت نیتیو گزینه مناسب تری است. البته گر از آینده آن ها صرفه نظر کنیم در حال حاضر تقریبا مزایای برابری دارند.