وانیلا در جاوا اسکریپت چیست؟

وانیلا در جاوا اسکریپت چیست؟
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

وانیلا در جاوا اسکریپت چیست؟

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

وانیلا در جاوا اسکریپت چیست؟ vanilla در جاوا اسکریپت چه کاربردی دارد؟ در این مقاله از آکادمی آی تی ما تمام جوانب آن را بررسی می کنیم.

1401/01/27
4,737 بازدید

وانیلا جاوا اسکریپت چیست

 

به طور کلی برای توسعه یافتن برنامه‌ های تحت وب، از فریم‌ ورک ‌های گوناگونی استفاده می‌ شود و بسته به شرایط و علایق برنامه ‌نویسان، از بین چندین کتابخانه‌ موجود، ممکن است برخی از آن‌ ها انتخاب شوند. این فریم ورک نیز یکی از گزینه‌ هایی است که می‌ تواند برای برنامه ‌نویسی مورد استفاده قرار بگیرد. جالب است بدانید وانیلا تنها اصطلاحا یک فریم ورک است و در حقیقت به جاوا اسکریپت ساده یا بدون فریم ورک اشاره دارد. اگر شما هم آموزش جاوا اسکریپت را دنبال کنید مطمئنا با این اسم آشنا خواهید شد. برای درک بیشتر اینکه وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟ با ما همراه باشید.

 

مفهوم اصطلاح وانیلی یا وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟

اصطلاح وانیلی اسکریپت یا همان وانیلا جاوا اسکریپت برای اشاره به جاوا اسکریپت خالص بدون هیچ نوع فریم ورک اضافی استفاده می شود. در واقع، اصطلاح وانیلا تنها برای تاکید بر قابلیت های جاوا اسکریپت بدون هیچ کتابخانه ای به کار می رود؛ بنابراین وانیلا فریم ورک نیست در حالی که برای تاکید بر قابلیت بدون فریم ورک جاوا اسکریپت به آن فریم ورک وانیلا هم می گویند.

 وانیلا یکی از سبک ‌ترین فریم ‌ورک‌ هایی است که تاکنون وجود داشته است. یادگیری و استفاده از وانیلا بسیار ابتدایی و ساده است، اما در عین ساده بودن وانیلا دارای مزایای فراوانی است و برای خلق وب سایت ها و اپلیکیشن های زیادی مورد استفاده قرار گرفته است.

 ضمنا تیم توسعه دهندگانی که جاوا اسکریپت وانیلی را ایجاد کرده اند، همواره در حال به روز رسانی و بهبود آن هستند و این خود یک مزیت بزرگ وانیلا جاوا اسکریپت است.

همچنین بخوانید : فریم ورک چیست؟

 

برخی از وب سایت و اپلیکیشن هایی که از وانیلا جاوا اسکرپیت استفاده می کنند.

کاربرد گسترده از قابلیت های پیش فرض جاوا اسکریپت در وب سایت ها و اپلیکیشن های معتبر و شاخص نشان دهنده عملکرد مناسب آن است. برخی از وب سایت ها و یا برنامه هایی که در حال حاضر از وانیلا جاوا اسکرپیت استفاده می کنند شامل موارد زیر هستند.

  • فیس بوک
  • گوگل
  • ویندوز لایو
  • توییتر
  • آمازون
  • یوتیوب
  • یاهو
  • ویکی پدیا
  • لینکدین
  • MSN
  • EBay
  • مایکروسافت
  • پی پال
  • وبلاگ Tumblr
  • سیب

 

آشنایی با جاوا اسکریپت Js

همان طور که اشاره شد وانیلا اصلاحی است که به جاوا اسکریپت ساده با بدون فریم ورک به کار می رود، پس در واقع برای درک و آگاهی از وانیلا باید با جاوااسکریپت (JavaScript) و قابلیت های خالص آن آشنا شوید. جاوا اسکریپت یک زبان برنامه ‌نویسی سطح بالا و بسیار کاربردی شی گرا است. از این زبان برنامه نویسی در کنار HTML و CSS، به عنوان یکی از سه هسته تشکیل دهنده صفحه های وب، برشمرده می‌ شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از JavaScript که نام مخفف آن JS  است، تنها به سمت کاربر (Front-end) خلاصه نمی‌ شود و امروزه می ‌توان با فریم ورک ‌های متعددی مانند vue.js برنامه نویسی سمت سرور (Back-end) را انجام داد.

 پس بر اساس همین گفته می‌ توان جاوا اسکریپت (JS) را یک زبان برنامه ‌نویسی Both Side دانست. در ادامه با ما باشید تا هم با جاوا اسکریپت بیشتر آشنا شوید و هم پاسخ سوال وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟ را بیابید.

 

برخی از ابزار ها و کتابخانه ‌های معروف جاوا اسکریپت

امروزه با پیشرفت زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت، این زبان دیگر فقط یک زبان برنامه نویسی برای طراحی وب‌ سایت، افزودن انیمیشن و... نیست. زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، دارای فریم‌ ورک ‌ها و نیز کتابخانه ‌هایی است که بر پایه این زبان برنامه نویسی پر کاربرد شکل گرفته ‌اند. فریم ورک‌ ها و ابزارهای زیادی با کمک جاوا اسکریپت توسعه داده شده اند که از بین مشهور ترین ابزار ها و فریم ورک ‌های توسعه ‌یافته با زبان جاوا اسکریپت می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

فریم ورک ReactJS

بسیاری از سایت ‌های معتبر و سرویس ‌های بزرگ بر پایه‌ ی این فریم ورک جاوا اسکریپت توسعه داده‌ شده ‌اند.

 

فریم ورک React Native

این فریم ورک هم محصول شرکت فیسبوک می باشد که به کمک آن با زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت می توان اپلیکیشن موبایلی نوشت.

 

فریم ورک AngularJs

فریم ورک گوگل نیز آخرین نسخه فریم ورک angular 4 است. بسیاری از ابزار ها و سرویس‌ های بزرگ بر پایه ‌‌ی فریم ورک AngularJs توسعه داده‌ شده‌ است.

 

فریم ورک وانیلا جاوا اسکریپت

اگر برای شما هم سوال شده است که وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟ باید این گونه بیان کنیم که وانیلا جی اس (Vanilla JS) اصطلاحی است که به خود زبان جاوا اسکریپت اطلاق می ‌شود. در واقع، وانیلا جاوا اسکریپت فریمورک یا کتابخانه خاصی از جاوا اسکریپت نیست. این اصطلاح برای افرادی ساخته شده ‌است که این گونه گمان می ‌کنند که برای استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت، حتماً باید از کتابخانه ها و یا فریم روک خاصی استفاده کنند. پس وانیلا به معنی خود جاوا اسکریپت ساده یا خالص است.

بیشتر بخوانید : بهترین فریم ورک های سئو فرندلی جاوا اسکریپت

 

چرا باید وانیلا جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که با وجود فریم ورک های متعدد چه لزومی دارد که از یک زبان برنامه نویسی در ساده ترین شکل ممکن و بدون استفاده از فریم ورک استفاده کنیم. آیا با وجود اینکه فریم ورک ها برای ساده سازی و آسان کردن کارها خلق شده اند بازهم کیانی هستند که استفاده از آن ها را ترجیح ندهد و از وانیلا جاوا اسکریپت که تنها قابلیت های پیش فرض جاوا اسکریپت را پشتیبانی می کند، استفاده کنند. در پاسخ به این سوال وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟ باید بگوییم که یادگیری وانیلا واقعا مفید و کاربردی است، دلایل یادگیری وانیلا جاوا اسکریپت به شرح زیر هستند.

 

عملکرد وب

وانیلا برای عملکرد وب بسیار بهتر است؛ در حقیقت استفاده از قابلیت های پیش فرض جاوا اسکریپت بهار از بسیاری از چارچوب‌ ها و کتابخانه‌ های دیگر است. زیرا گران‌ ترین و مهم ‌ترین بخش از front-end است. کد Vanilla js برخلاف فایل ‌های HTML و CSS که فقط زمانی که دانلود می‌ شوند برای استفاده در دسترس هستند، قابلیت کامپایل و تجزیه دارند. علاوه بر این، به طور کلی  یک فایل js با حجم 50 کیلوبایت نسبت به اندازه یکسان فایل های HTML و CSS تاثیر بسیار مهم تری بر عملکرد وب دارد.

 

تجربه ی کاربر

وانیلا جاوا اسکریپت یک تجربه توسعه آسان و در عین حال کاربر پسند را ارائه می دهد. در حین توسعه یک برنامه یا وب سایت با استفاده از جاوا اسکریپت، یک توسعه دهنده فقط با باز کردن ویرایشگر متن می تواند شروع به کدنویسی کند. نیازی به انجام مراحل دردسر ساز مانند نصب npm، مراحل کامپایل و بدون ساخت و ... نیست.

 

کار با فریم ورک ها را آسان تر می کند.

در صورتی که هر توسعه‌دهنده‌ای همچنان بخواهد از هر یک از فریمورک‌های دیگر استفاده کند، کار با آن‌ها را نیز راحت‌تر می‌کند. بسیاری از مبتدیان که دانش کمی دارند ممکن است در ابتدای کار کار کردن با فریم ورک های پیچیده تر برایشان سخت باشد پی سعی می کنند چارچوبی را بیاموزند که همواره قابلیت استفاده آسان را داشته باشد. مزایای زیاد وانیلا جاوا اسکریپت سبب می شود تا یادگیری آن برای هر توسعه دهنده ای مفید باشد.

شاید برایتان جالب باشد که با وجود اینکه وانیلا بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر می رسد اما وب سایت های معروف زیادی از آن استفاده می کنند و توسعه دهندگان همواره بر قابلیت های مثبت آن تاکید دارند. وب سایت های زیر در حال حاضر از جاوا اسکریپت وانیلی استفاده می کنند و این وب سایت ها نیز در صفحه اصلی جاوا اسکریپت vanilla ذکر شده اند.

 

مزایای وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟

وانیلا جاوا اسکریپت مزایای زیادی دارد که در ادامه برخی از مزایای مهم آن را شرح داده ایم:

 

سرعت

سرعت بالا برای هر چیزی از مزایای آن محسوب می شود. با توجه به اینکه اجرای وانیلا جاوا اسکریپت در سمت کلاینت انجام می شود، می توان گفت که اسکریپت وانیلی به هیچ یک از منابع خارجی نیاز ندارد و به تبع از سرعت فوق العاده ای هم برخوردار است. اما نکته حائز اهمیت این است که سرعت وانیلا جاوا اسکریپت تحت تأثیر برخورد‌ های یک سرور بک اند قرار نمی ‌گیرد.

 

قابلیت همکاری

این امکان در جاوا اسکریپت وجود دارد که آن را در هر یک از صفحات وب وارد کنیم، اما این محدودیت نیز وجود دارد که در یک زبان برنامه نویسی دیگر مانند PHP، نمی توانیم این کار را انجام دهیم. هم­چنین این امکان نیز وجوددارد که بتوان از آن در چندین برنامه مختلف استفاده کرد چرا که به خوبی از زبان های دیگری مانند PHP و Pearl و... پشتیبانی می کند.

 

رابط های کارآمد

این قابلیت در جاوا اسکریپت که بتوان با کمک آن ویژگی ‌هایی همانند کشیدن و رها کردن و هم­چنین اجزایی مانند یک نوار لغزنده با کیفیت عالی را ایجاد کرد. این قابلیت در جاوا اسکریپت وانیلی می تواند تجربه کاربران در وب سایت ها را تحت تاثیرات مثبتی قرار دهد.

 

بار سرور

همان طور که پیش تر گفته شد، اجرای جاوا اسکریپت در سمت کلاینت انجام می شود، بر همین اساس تقاضای کلی برای استفاده از سرور را تا حدی کاهش می دهد. هم­چنین شایان ذکر است که برنامه ساده به هیچ وجه نیازی به دخالت سرور ندارد.

 

معایب وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟

هر یک از فریم ورک ها، ماژول ها، کتابخانه ها و... معایبی دارند که وانیلا جاوا اسکریپت از آن مستثنی نیست. برخی از معایب وانیلا جاوا اسکریپت به شرح زیر هستند.

  • پشتیبانی نکردن از برنامه‌ های مبتنی بر شبکه
  • عدم داشتن قابلیت هایی همچون چند پردازنده و چند رشته ای و...
  • یکی از مهم ترین معایب وانیلا جاوا اسکریپت امنیت پایین سمت کلاینت است.
  • از دیگر معایب وانیلا جاوا اسکریپت فاقد امکانات Debugging بودن آن است.
  • هم­چنین وانیلا جاوا اسکریپت به دلایل امنیتی اجازه خواندن و نوشتن فایل ها را به کاربران نمی دهد.

vanilla در جاوا اسکریپت

 

شی گرایی در جاوا اسکریپت یعنی چه؟

به طور کلی شی گرایی یک الگو و شیوه تفکر در برنامه نویسی است. رویکرد برنامه نویسی شی گرا مانند زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از جزء به کل و یا پایین به بالا است. این بدان معناست که در ابتدا واحد های کوچکی از برنامه ایجاد شده و با پیوند این واحد های کوچک به یکدیگر، واحد های بزرگ ‌تر شکل می‌ گیرند و بر همین اساس برنامه کامل ‌تر خواهد شد. با این حال شی گرایی در برنامه نویسی می ‌تواند مشکلات زیادی را برای افراد حل کند و حتی سبب ساده‌ تر شدن فرآیند کد نویسی شود.

با توجه به اینکه مفاهیم شی گرایی به شدت به دنیای واقعی نزدیک هستند، درک آن برای برنامه نویسان آسان تر خواهد بود. در شی گرایی برخلاف روش‌ های متعدد کد نویسی دیگر مانند دست و پنجه نرم ‌کردن با تعداد زیادی متغیر و توابع، افراد مستقيما با اشیا (Objects) کار می کنند.

 

جاوا اسکریپت چگونه کار می‌ کند؟

مرورگر های گوناگون برای اجرای کد های زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت از موتور های متنوعی استفاده می ‌کنند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها اشاره کرده ایم.

  • موتور SpiderMonkey برای فایرفاکس
  • موتور V8 برای مرورگر های اپرا و کروم
  • موتور ChakraCore برای مرورگر Edge
  • موتور های Trident و Chakra برای ورژن‌ های مختلف اینترنت اکسپلورر
  • موتور های Nitro و SquirrelFish برای مرورگر سافاری

این موتور های ذکر شده در ابتدا کد های جاوا اسکریپت را ترجمه می ‌کنند و سپس اسکریپت ‌ها را به زبان ماشین کامپایل می‌ کنند تا در آخر این کد ها اجرا شوند. البته این امر بدبن معنی نیست که زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت تنها روی مرورگر های وب اجرا می‌ شود.

 

سخن آخر

در این مقاله اطلاعاتی پیرامون سوال وانیلا جاوا اسکریپت چیست؟ و نیز معرفی جاوا اسکریپت ارائه شد. وانیلا در حقیقت تنها یک اصطلاح است و وجود خارجی ندارد، این اصطلاح برای تاکید بر قابلیت های خالص جاوا اسکریپت به کار می رود و در حقیقت به جاوا اسکریپت ساده یا بدون فریم ورک اشاره دارد.

البته جاوا اسکریپت به تنهایی و بدون فریم ورک قابلیت های ایده آل زیادی دارد که در این گفتار به آن ها اشاره شد. قابلیت ها و مزایای ایده آل وانیلا جاوا اسکریپت در کنار برخی از معایب آن، این زبان برنامه نویسی را به یکی از زبان های پرکاربرد تبدیل کرده است.