ASP یا PHP مسئله این است!

ASP یا PHP مسئله این است!
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

ASP یا PHP مسئله این است!

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

انتخاب asp یا php یکی از بحث هایی می باشد که همیشه روی آن بحث و گفتگو بوده است که ما با دلایلی به شما خواهیم گفت که کدام یک نسبت به یکدیگر برتری دارند

دپارتمان ‌ها: آموزش برنامه نویسی
1398/08/03
5,833 بازدید

تفاوت PHP و ASP

 

طراحی وب، یکی از زمینه‌های رایج توسعه نرم‌افزاری در دنیای امروز است که دارای ابزارهای مختلفی برای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان است. به‌غیراز بخش‌های رایج یک وب‌سایت یا سامانه تحت وب که برای کاربران قابل‌مشاهده است و نیاز به استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سمت مشتری (مانند HTML، CSS و JavaScript) دارد، بخش مهم دیگر این سامانه‌ها یا وب‌سایت‌ها، بخش سمت سرور است. دو زبان برنامه‌نویسی رایج در این حوزه، زبان‌های PHPو ASP.NET هستند که طیف وسیعی از توسعه‌دهندگان وب از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در این میان، انتخاب بین این دو زبان برنامه‌نویسی، عموماً کار آسانی نیست و بسته به نیازهای توسعه وب، این انتخاب تغییر خواهد کرد. البته بسیاری از کاربران متخصصی که از هر دو زبان در توسعه پروژه‌های خود استفاده کرده‌اند، زبان برنامه‌نویسی PHP را بسیار بهتر از ASP.NET می‌دانند. در این مقاله، قصد داریم که این دو زبان را با یکدیگر از دیدگاه‌های مختلف بررسی کنیم و به‌درستی ادعای این دسته از متخصصین، برسیم. با ما همراه باشید.

 

مقایسه asp و php از دیدگاه بودجه و هزینه‌ها

وقتی صحبت از ASP.NET می‌شود، نام مایکروسافت و خدمات مختلف آن نیز در پی خواهد آمد. بنابراین ASP.NET زبان برنامه‌نویسی‌ای است که با حمایت مایکروسافت تولید و ارائه شده و برای استفاده از خدمات آن، نیاز به فعال‌سازی و پرداخت هزینه خواهید داشت. این هزینه، شامل استفاده از سرویس میزبان ویندوزی نیز خواهد بود. در سوی دیگر، PHP بر پایه سیستم‌عامل لینوکس طراحی و توسعه‌یافته و به دلیل متن‌باز بودن لینوکس، هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات جهت توسعه آن از بین می‌رود.

در همین راستا، سرویس میزبان لینوکسی نیز برای PHP توصیه شده است که نسبت به نسخه ویندوزی آن، هزینه‌ای به‌مراتب کمتر خواهد داشت. بنابراین در رقابت میان ASP.NET و PHP از دیدگاه میزان هزینه طراحی و توسعه، همیشه این PHP است که پیروز خواهد شد. اگر تا به حال آموزش برنامه نویسی PHP آکادمی آی تی را مشاهده نکرده اید همین حالا این کار را انجام دهید.

 

آموزش مرتبط: دوره صفر تا صد آموزش PHP پروژه محور

 

مقایسه asp و php از دیدگاه پشتیبانی و راهنمایی

قطعاً می‌دانید که PHP، محبوب‌ترین زبان برنامه‌نویسی تحت وب سمت سرور است که در بسیاری از وب‌سایت‌ها و سامانه‌های تحت وب، مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مزیت، باعث شده است تا فروم‌ها، گروه‌های تخصصی و اسناد آموزشی و عیب‌یابی فراوانی برای آن در اینترنت وجود داشته باشد که به تازه‌کارها یا کسانی که در توسعه پروژه‌های خود دچار مشکل شده‌اند، کمک کند. این در حالی است که ASP.NET، حرفی در مقابل PHP نخواهد داشت و طیف مخاطبین کمتری را نیز شامل می‌شود.

 

برتریPHP نسبت بهASP

 

مقایسه asp و php از نظر سرعت عملکرد و پیاده‌سازی

با توجه به موارد یادشده، با اندکی جستجو در اینترنت، به‌راحتی می‌توانید کدهای آماده و ماژول‌های رایگان توسعه برای PHP را پیدا کنید. حتی پروژه‌های متن‌باز آماده بسیار زیادی در کاربردهای مختلف برای PHP تدارک دیده‌شده است که باعث تسریع روند توسعه پروژه‌های مبتنی بر PHP خواهد شد. پس از پیاده‌سازی، PHP برای اجرا نیاز به وب سرور Apache و پایگاه داده MySQL دارد که جزو بهینه‌ترین ابزارها برای توسعه وب به شمار می‌روند. تناسب و تطابق این عناصر، باعث شده است که وب‌سایت‌های مبتنی بر PHP سرعت اجرا و مدیریت بسیار زیادی داشته باشند.

در سوی دیگر، ASP.NET معمولاً بسیار تخصصی‌تر بوده و به‌سادگی امکان یافتن یک ماژول رایگان در آن وجود ندارد. بنابراین فرایند طراحی وب‌سایت با این زبان برنامه‌نویسی، عموماً وقت‌گیرتر و طولانی‌تر خواهد بود. البته باید این نکته را نیز بیان نمود که سرعت اجرای وب‌سایت‌های مبتنی بر ASP.NET نیز به لطف وب سرور IIS مایکروسافت، چندان کندتر از PHP نیست، ولی همچنان نیاز به در نظر گرفتن بودجه جهت پشتیبانی و استفاده از خدمات در آن دیده می‌شود.

 

مقایسه asp و php از دیدگاه سادگی فراگیری و توسعه

یادگیری PHP، از یک نظر‌گاه کلی، بسیار ساده از ASP.NET بوده و کاربر را درگیر پارامترهای تخصصی و پیچیده نخواهد نمود. این در حالی است که ASP.NET، تا حد زیادی مشابه زبان‌های مبتنی بر چهارچوب .NET مایکروسافت، مانند C# و ویژوال‌بیسیک بوده و پیچیدگی‌های بیشتری نیز دارد.

همین تفاوت باعث شده است که اکنون چهارچوب‌های توسعه فراوان و قدرتمندی برای PHP به وجود آیند که ازجمله معروف‌ترین آن‌ها، می‌توان به لاراول (Laravel) و سمفونی (Symphony) اشاره کرد. این فریم‌ورک‌های قدرتمند PHP، باعث شده‌اند که برنامه‌نویسان بتواند با مقدار کدهای کمتر، در مدت‌زمان کوتاه‌تری به نتایج محاسبات خود دست یابند. پیشنهاد میکنیم آموزش لاراول را از دست ندهید.

 

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی: PHP، رقیب خود را کنار می‌زند!

با توجه به موارد بالا که تمامی آن‌ها از دیدگاه توسعه و طراحی برنامه تحت وب به‌دست آمده‌اند، زبان برنامه‌نویسی PHP قادر است که رقیب قدرتمند خود یعنی ASP.NET را در بسیاری موارد کنار بزند. تمایل بیشتر به استفاده از ساختارهای برنامه‌نویسی و چهارچوب‌های PHP نیز، گواهی بر این ادعا است.

و در آخر اگر علاقه مند  به آموزش طراحی سایت هستید ، پیشنهاد قطعی ما  php میباشد