الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا
آکادمی آی تی
آکادمی آی تی
dots

الگوریتم پاندا

زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه

الگوریتم پاندا چیست؟ چگونه بفهمیم جریه شده ایم وچگونه آن را رفع کنیم؟ همه ی این موارد را در مقاله پاندا ی آکادمی آی تی فرا خواهید گرفت.

دپارتمان ‌ها: آموزش دیجیتال مارکتینگ
1399/12/02
2,472 بازدید

وقتی صحبت از اینترنت و جهان مجازی باشد، محتوا حرف اول را می‌زند. چه روی اینترنت سایتی داشته باشید، چه صفحه‌ای در شبکه‌های اچتماعی داشته باشد، اولین چیزی که باید به آن دقت کنید، کیفیت محتوایی است که به اشتراک می‌گذارید.

گوگل، بزرگترین موتور جست و جوی جهان نیز، به عنوان یک مخاطب به محتواهایی که در سطح اینترنت تولید شده‌اند نگاه می‌کند. البته این کار توسط انسان‌ها انجام نمی‌شود؛ گوگل ربات‌هایی آموزش داده است که با توجه به الگوریتم تعریف شده، محتواهای با کیفیت و خاص را برای کاربران جدا می‌کنند.

البته عملکرد گوگل از ابتدا به این شکل نبود. از سال 2010 به بعد که تعداد محتواهای بی کیفیت و کپی شده در اینترنت زیاد شد گوگل به طور کامل تغییر رویه داد و تمام تلاش خود را کرد که این محتواها و سایت‌هایی که آن‌ها را منتشر می‌کنند را از رده خارج کند. برای این کار گوگل الگوریتم‌های بسیار زیادی را توسعه داد که یکی از آنها الگوریتم پاندا است. در این مقاله به بررسی نحوه کار این الگوریتم خواهیم پرداخت.

 

الگوریتم پاندا چیست

 

 

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا، اوائل سال 2011 توسط گوگل راه اندازی شد. الگوریتمی که سایت‌هایی با محتوای نا مناسب و بی کیفیت را از نتایج جست و جو خارج می‌کرد. این شروع عصر کنترل محتوا در گوگل بود. الگوریتم پاندای گوگل، به صورت کاملا موثر صفحات نتیجه جست و جو را بررسی و محتواهای بی کیفیت را از آنها حذف کرد که در نهایت باعث رشد سایت‌هایی شد که محتوای با کیفیت تولید می‌کردند.

گوگل با استفاده از الگوریتم پاندا سایت‌هایی را هدف قرار داده بود که محتواهای بی کیفیت و کپی کاری‌های مداومشان باعث شده بود به صفحات اول نتایج جست و جو بیایند. این باعث شد خیلی از این سایت‌ها بسته شوند اما کیفیت محتوا یکی از خط قرمزهای گوگل محسوب می‌شود چرا که شعار گوگل ارائه بهترین خدمات به کاربران است.

در نهایت الگوریتم پاندای گوگل به یکی از مهم‌ترین الگوریتم این شرکت برای بررسی محتواهای با کیفیت تبدیل شد. این الگوریتم دائما در حال توسعه است تا بتواند به شکل موثر تری محتوای بی کیفیت را از محتوای دسته اول و با کیفیت تشخیص دهد. در نتیجه همین حرکات گوگل هم سایت‌های با کیفیت، هم کاربران رضایت بیشتری دارند. برای این کار و جلب رضایت کاربران گوگل باید محتواهای سئو شده و با کیفیت در سایت خود قرار دهیم. تا مطالبی که در سایت قرار می دهیم توسط الگوریتم پاندا حذف نشود.

 

الگوریتم پاندا چطور کار می‌کند؟

محققین گوگل برای بررسی مجموعه‌ای از سایت‌ها، سوالات دقیقی را برای بازدید کنندگان این سایت‌ها طراحی کردند. در نهایت تیم گوگل با بررسی پاسخ‌هایی که به سوالات داده شده بود، یک دسته از ویژگی‌های کلیدی که محتوای بی کیفیت را معنا می‌کرد مشخص کرد. پاندا با بررسی همین ویژگی‌ها قادر است سایت‌هایی با محتوای بی کیفیت را شناسایی کند.

گوگل همیشه در حال بررسی و بهبود این لیست ویژگی‌ها و خصوصیات است تا بتواند به دقیق‌ترین شکل ممکن ارزش یک سایت را بررسی کند. این کار گوگل باعث می‌شود این شرکت به عنوان یک موتور جست و جو، بهترین و بدترین نتایج برای مخاطبانش را بشناسد و بهترین تجربه را برای کاربران فراهم کند.

 

هدف اگوریتم پاندای گوگل

 

 

الگوریتم پاندای گوگل چه چیزی را هدف قرار می‌دهد؟

همانطور که گفتیم، متخصصین گوگل ویژگی‌های مشخصی را برای پاندا تعیین کرده‌اند تا بتواند محتواها را به خوبی از هم تشخیص دهد. اما سوال اینجا است که این الگوریتم چه چیزهایی را هدف قرار می‌دهد؟!

  • محتوای غیر استاندارد در سایت‌ها: پاندا وبسایت‌هایی که محتواهایی دسته اول دارند اما محتوای آنها عملا هیچ استفاده‌ای برای کاربر ندارد را هدف قرار می‌دهد.
  • محتواهای تکراری: برخی سایت‌ها از محتوای خود چندین کپی ایجاد می‌کردند و از این ویژگی موتور جست و جو که تعداد محتوای بیشتر،بهتر است سو استفاده می‌کردند. گوگل این سایت‌ها و محتوای کپی شده‌شان را پیدا می‌کند.
  • محتوای ماشینی: محتوای ماشینی محتوایی با اطلاعات کم و بدون کلمه کلیدی است. این نوع از محتوا به این شکل تولید می‌شود که شما یک منبع به ربات می‌دهد و ربات متن را برای شما بازنویسی می‌کند. الگوریتم پاندای گوگل با تشخیص عدم وجود کلمه کلیدی و ناسازگاری ساختار محتوا، آن را هدف قرار می‌دهد.
  • محتوای توام با تبلیغات بسیار زیاد: الگوریتم پاندای گوگل معتقد است که محتوایی که با تبلیات زیادی پوشیده شود، تجربه کاربر را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در نتیجه این نوع از محتوا نیز برای پاندا هدف محسوب می‌شوند.

 

 

تفاوت الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن گوگل

مهم‌ترین و ساده‌ترین تفاوت بین الگوریتم پاندا و الگوریتم پنگوئن این است که پاندا سایت‌هایی با محتوای بی کیفیت و تبلیغاتی را هدف قرار می‌دهد، در حالی که پنگوئن سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که در لینک دهی و استفاده از کلمه‌های کلیدی زیاده روی کرده‌اند. برای اینکه از دست پاندا نجات پیدا کنید، باید همیشه محتواهای خود را به روز کنید و قید محتواهای بی کیفیت را بزنید. برای نجات از دست پنگوئن اما، ماجرا کمی متفاوت است. باید صفحات را بررسی کنید و مطمئن شوید که زیادی بهینه نشده‌اند و کلمات کلیدی در آنها به صورت مناسب تقسیم شده است. در واقع نباید کلمات کلیدی به زور در متن قرار گرفته باشد.

با آمدن الگوریتم پاندا، باید  تکنیک کلاه سیاه سئو در آموزش سئو را به طور کامل کنار بگذارید. پاندا، محتوایی را مناسب و با کیفیت در نظر می‌گیرد که صادقانه اطلاعاتش را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و قصد ندارد برای بالا رفتن رتبه‌اش، به هر روشی که شده از کلمات کلیدی استففاده کند. محتواهای سازگار با شبکه‌های اجتماعی نیز توسط پنگوئن محتوای بهتری در نظر گرفته می‌شوند.

 

 

از کجا بفهمیم الگوریتم پاندای گوگل ما را جریمه کرده است؟

همانطور که جلوتر هم گفتیم، تمرکز الگوریتم پاندا بر روی کیفیت محتوا است. اگر متوجه افت ناگهانی ترافیک وبسایت خود شده‌اید؛ احتمالا توسط یکی از الگوریتم‌های گوگل جریمه شده‌اید. اولین چیزی که باید پیدا کنید، این است که بدانید کدام الگوریتم شما را جریمه کرده است. از آنجایی که وبسایتی که راجع به آن حرف می‌زنیم متعلق به شما است، جواب صادقانه شما می‌تواند مشکل را حل کند چرا که می‌دانیم پاندا محتوای بی کیفیت را جریمه می‌کند! اما ممکن است سایت شما در دست نویسنده‌هایی باشد و آنها مسبب این دردسر باشند.

در این صورت دو راه حل برای تشخیص اینکه کدام الگوریتم شما را جریمه کرده است پیش روی شما است. می‌توانید با دسترسی به اکانت خود در گوگل کنسول و بررسی داده‌ها و محتوای سایت خود، الگوریتمی که شما را جریمه کرده است را پیدا کنید؛ یا می‌توانید از سایت‌های واسطه برای تشخیص این مسئله استفاده کنید. برای این کار کافی است عبارت Google Penalty Checker را در باکس جست و جوی گوگل سرچ کنید و از میان ده‌ها سایتی که این خدمات را ارائه می‌دهند، یکی را انتخاب کنید. یکی از وبسایت‌های که استفاده می‌شود این وبسایت است.

 

خروج از جریمه الگوریتم پاندا

 

چطور از حالت جریمه الگوریتم پاندا خارج شویم؟

ساده‌ترین جواب ممکن این است؛ سایت خود را با توجه به الگوریتم پاندا باز طراحی کنید! این یعنی محتواهای قبلی خود را چک کنید، کیفیت آنها را بسنجید و در محتواهای جدید استانداردهای لازم را رعایت کنید. به زبان دیگر، باید علاقه و تجربه کاربران را در الویت کاری خود قرار دهید. این را هم فراموش نکنید که با تغییر در استراتژی کلی سایت خود، توسط الگوریتم پاندا تشویق می‌شوید. کاملا درست است! الگوریتم پاندای گوگل همانقدر که در جریمه کردن شما سخت گیر است در تشویق کردن شما نیز مصمم است.

 

 

محتوای متناسب با الگوریتم پاندا چیست؟

محتوای متناسب با الگوریتم پاندا باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • با ارزش و با کیفیت باشد. مهم‌ترین ویژگی کلیدی که پاندا چک می‌کند ارزش و کیفیت محتوا است. محتوای شما باید دسته اول باشد در نهایت بتواند به مشکل یا سوال کاربر، پاسخ دهد.

  • محتوا باید اعتبار داشته باشد. باید مطمئن شوید اطلاعاتی که در محتوای تولیدی خود، استفاده کرده‌اید صد در صد درست باشد و کاربران بتوانند به آن اطمینان کنند.
  • محتوای تخصصی و کاربردی حرف اول را می‌زند. تا جایی که می‌توانید به دنبال تولید محتوای تخصصی بروید. محتواها را با اطلاعات پایه تولید نکنید!
  • از محتوای مشابه استفاده نکنید. در دو محتوا به یک موضوع نپردازید. هر محتوا را به یک موضوع اختصاص داده و برای آن تولید محتوا کنید.
  • علائم نگارشی و لحن محتوا باید مناسب باشد. محتوایی که از دستور زبان و نگارش قوی برخوردار نباشد، جایی در نتایج جست و جو ندارد. محتوا باید با کیفیت و خوانا باشد.
  • محتوا باید اورجینال باشد و در تولید آن به جزئیات توجه کرده باشید. وقتی محتوایی تولید می‌کنید، آن را به محتوایی مخصوص به خودتان تبدیل کنید. محتوای اورجینال تاثیر بسیار زیادی در رتبه شما در گوگل دارد.
  • تولید محتوایی قابل اشتراک گذاری. محتوایی تولید کنید که کاربر بخواهد با دیگران به اشتراک بگذارد. هر چه بیشتر محتوای شما به اشتراک گذاشته شود، رتبه آن بالاتر می‌رود.
  • تا جای ممکن از تبلیغات کمتری استفاده کنید. استفاده زیاد از تبلیغغات کاربران را کلافه می‌کند و رتبه شما در گوگل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

در نهایت باید خدمت شما بگوییم که الگوریتم پاندا یکی از چندین الگوریتم ابداعی گوگل است و الگوریتم‌ها دیگر به همین اندازه مهم هستند. چیزی که در بحث تولید محتوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این است که نیازهای کاربران را قبل از نیازهای خود قرار دهید. با تولید محتوای منطبق بر نیازها و سوالات کاربران خیلی زود پیشرفت خواهید کرد و در صفحات اول نتایج قرار می‌گیرید؛ چرا که گوگل ارزش بسیار زیادی برای کاربرانش قائل است.